Zkrácená varianta: MLM Síťový marketing. Alternativní síťový marketing. Referenční marketing Víceúrovňový marketing. Network marketing. MLM business. MLM obchodování.
Multi znamená více.
Level znamená úroveň.
Marketing si narychlo přeložme jako strategii a taktiku prodeje zboží.
V překladu tedy jde o víceúrovňovou strategii prodeje. Jinými slovy: tvorbu sítě. Začněme tedy od konce.
V konečném důsledku jde o prodej zboží. Ale lidé, kteří v MLM jsou, nemusí nutně prodávat zboží.
Pokud je spotřebitel spokojen, informuje o své spokojenosti dalších známé. Oni se pak také mohou stát spotřebiteli. Vím, na první poslech to zní divně, ale postupně si to probereme.
Někdo vám nabídne nějaký produkt. Pokud se vám líbí, nabídnete ho i vy někomu. A tak se vytváří síť prodejců a uživatelů určitého produktu. Proto se používá pojem síťový marketing. Nuž a že MLM má špatné jméno, mnozí jeho zastánci hledají jiné, "lepší" a "hezčí" znějící názvy. V principu však jde stále o totéž - o koupi a prodej produktů.
Někdo v úrovni "nade mnou" mě osloví a nabídne mi nějaký výrobek. Já si ho koupím. Zalíbí se mi. Rozhodnu se také prodávat tento výrobek svým známým. A tak prodám produkt svému známému, který je na úrovni "pode mnou". Zkusme tedy nakreslit velmi zjednodušený režim:
Tím, že se "pod vámi" budou vytvářet struktury, nemusíte prodávat a dodávat zboží každému, kdo je "pod vámi". Ale MLM systém odměňuje aktivní budovatele sítě. Pokud je skupina "pod vámi" aktivní, všichni dostanou bonus - včetně vás. Systém je nastaven tak, aby podporoval aktivní. Čím více se činíte, tím většího zisku dosáhnete. A naopak. Jestliže jste pasivní, nevyděláte vůbec nic.
Princip prodeje MLM je takový, že lidé si navzájem doporučují produkty nebo služby, s nimiž byli spokojeni. Toto je podstatný bod. Pokud chcete vstoupit do MLM byznysu, měli byste hledat takové příležitosti, které nabízejí dlouhodobě fungující byznys. To znamená takové produkty, nebo služby, které jsou opravdu kvalitní. Kdybyste se pokoušeli prodávat šmejdy, síť se vám velmi rychle rozpadne - lidé nejsou hloupí. Můžete jim jednou prodat nekvalitní, nebo nesmyslně předražený prací prášek. Ale pokud s ním nebudou spokojeni, několikrát si ho nekoupí. A váš byznys tím rychle skončí. Právě proto se při výběru MLM společnosti vyplatí zkoumat, zda se jim na trhu daří dostatečně dlouho. Pokud ano, produkty zřejmě budou v pořádku cenou i kvalitou.
Mimořádnou opatrnost radím věnovat zejména začínajícím MLM firmám. Vím, zní to lákavě, že možná budete na vrcholu "pyramidy". Ale začínající firma může zkrachovat rychleji, než se nadějete. Raději budujte svůj byznys při prosperující, známé společnosti, u níž se dají očekávat trvalé výsledky. Nebojte se toho, že budete v hierarchii "příliš nízko". MLM byznys opravdu nefunguje jako pyramida. Vždy jste placení na základě vašich osobních výsledků a nikoliv na základě vaší pozice ve struktuře MLM.
Teď si možná znechuceni kladete otázku, proč byste vůbec měli někomu prodávat nějaké výrobky. Není to ponižující? Mnoho lidem se nelíbí představa, že by něco prodávali. Ale je to jen pocit. Vždy prodáváte. Bez ohledu na to v jaké firmě, nebo v jakém systému pracujete a žijete. Prodáváte své služby, nápady, nálady, touhy.
Možná jste zaměstnáni jako prodavač. Prodáváte zboží.
Pokud se živíte jako architekt, prodáváte své nápady. Svůj čas, svou pozornost klientovi.
Možná chcete partnera zlákat na dovolenou. Prodáváte mu svůj názor, lákate ho.
Prodej je pouze tam, kde je koupě. A podívejme se proto na opačnou stranu, na kupující. Lidé kupují určité druhy výrobků. Prací prášky, zubní pasty, šampony ... Pokud nedostanou jinou nabídku, koupí zboží na základě toho, co viděli v televizi. Nebo si vyberou podle toho, co najdou v obchodě. Nebo podle rady sousedky.
Pokud máte podnikatelského ducha, můžete lidem ve vašem okolí rozšířit výběr zboží. Můžete jim nabídnout prací prášek, nebo mýdlo, které prodáváte vy. Jako bonus jim dáte možnost kdykoliv vrátit zboží a vrátíte jim celou částku, kterou vám zaplatili. Je to korektní nabídka. Nikomu nic nevnucujete - to by nemělo smysl.
Potud se jedná o prostý přímý prodej.
Vy vystupujete jako prodavač, váš známý jako zákazník.
Vy za to dostanete procento z prodaného zboží, zákazník dostane kvalitní zboží. Navíc výrobce, jehož zboží dodáváte vám "drží záda" - poskytuje záruku kvality, čili vrátil by peníze, pokud by někdo zboží chtěl vrátit.
Takto můžete nějaký čas fungovat a prodávat výrobky několika známým. Tito známí si časem uvědomí, že by pro ně bylo asi výhodnější, kdyby ty výrobky nekupovali od vás, ale přímo od MLM firmy. Ušetřili by. A tak se zaregistrují a získají tím vlastní licenci. Dále budou kupovat výrobky přímo. Vy už v té věci nemusíte udělat nic. Ale na účet vám přijde malá provize za každý nákup, který provedl někdo, komu jste doporučili, aby se registroval.
Také vaši známí si po čase uvědomí, že mají známé, kteří by mohli použít tyto výrobky. Na tom vydělají i oni a možná trochu i vy - pokud jste v systému aktivní a budujete ho.
Takže představme si, že už prodáváte několika známým. Co se stane?
Rodiny kterým prodáváte jsou spokojeny a proto si začnou u vás objednávat "odvážněji". Řeknou si: pokud je prací prášek dobrý, možná bych mohl zkusit i jiné výrobky z katalogu. A tak si koupí více zboží. U vás. Je to stejné zboží, jaké by šli koupit do města. Zubní pastu, zubní nit, krém na ruce, šampon, utěrky, detergent na nádobí ... Pokud toto udělá několik rodin, tak váš výdělek příjemně stoupne.
Co se změní? Několik rodin si vytváří nový návyk: Zboží lze koupit v pohodlí. Přes internet, nebo od známého. Netřeba se jít strkat do obchodu a stát v nepřátelské řadě u pokladny. Už překonali strach.
Jeden z vašich odběratelů si asi jednoho dne spočítá, že pokud od vás kupuje zboží zhruba jednou za měsíc, mohl by ušetřit, pokud by sám získal "status" prodejce. A rozhodne se vstoupit do sítě prodejců. Po vstupu si již mohou objednávat zboží přímo od MLM firmy zhruba o 30% levnější, než ho měli doposud od vás. No a vy už nemusíte dělat "prodavače".
Co se změnilo? Váš známý má zboží levnější a vám odpadla starost s tím, abyste pro něj zboží objednávali a přinášeli mu ho. Avšak vždy, když si váš známý koupí nějaké zboží, dostanete za to malou odměnu od MLM firmy. Tato odměna není velká. Ale přichází, aniž byste cokoliv udělali. Máte volný čas a v něm můžete například jít hledat dalšího člověka, kterému byste prodávali tyto výrobky.
Pokud se budete takto činiti, za několik měsíců bude "pod vámi" samostatně nakupovat zboží několik desítek lidí. Mnozí to už budou dělat zcela nezávisle na vás - ani nebudete vědět, že si tito lidé něco stále kupují. Ale všichni tito lidé jsou lidé z "vaší skupiny". A z toho, co si nakoupí (případně co koupí pro známé) dostanete ten malý bonus i vy. Proč? Protože to je princip MLM podnikání. Akorát s tím rozdílem, že mnohdy malý bonus znamená velký bonus. Jinými slovy - jste odměňováni za práci, kterou jste udělali jednou. Je to podobné, jako když zpěvák nahraje písničku. Pak dostává peníze za prodané nosiče, za to, že ji hrávají v rádiích. I zde jednou přivedete zákazníka a pak už dostáváte provizi na základě obratu, který tento člověk vytvoří. Pokud tento člověk později provede stejnou práci jako jste udělali vy, přivede i on pár lidí, kteří budou vytvářet obrat. A také z této práce dostanete provizi.
Pokud máte ve skupině několik lidí - například 5 až 10 a každý z nich si měsíčně koupí nějaké zboží, tak vyděláte měsíčně několik desítek euro. Vím, to nejsou velké peníze. Ale mají jednu zajímavou vlastnost - tento výdělek není závislý na tom, co přesně děláte vy. Vy jste již svou práci udělali: naučili jste ty lidi používat produkty.
Ještě před pár měsíci jste měli malou skupinu. Nějakých 10 lidí pod vámi již kupovalo zboží. Ale vy jste nezaháleli. Příležitost jste představili každý týden dvěma - třem novým lidem. V síti "pod vámi" je již nyní i 100 lidí. Několik z nich již má "pod sebou" 10 lidí. Několik je jich zcela pasivních a už ani nic nekupují. (Takových bude asi 70% celkem běžně.) Někteří si jen kupují zboží pro svou rodinu a pro pár známých. A váš měsíční příjem se v této fázi zvýšil na několik stovek euro. Znovu bych rád zdůraznil, že hovoříme o příjmech, které jste pomalu vybudovali vedle své běžné práce. Je to příjem pasivní, takže pokud se po roce práce rozhodnete jet na měsíční dovolenou, tak za ten měsíc dosáhnete podobné číslo. Nejste totiž placeni pouze za práci, kterou vykonáváte vy sami. Jste placeni za to, že jste úspěšně vytvořili skupinu, která generuje zajímavý obrat.
Je kapitalismus. Každý má možnost využít příležitost, jak umí. Jestliže chcete, kupujte dále prací prášky v hypermarketu. Možná se tam setkáte i se sousedy, známými, rodinou. Všichni tak podpoříte výborný byznys s pracími prášky. Podpoříte ho z vlastních peněženek.
Nebo se napojit na jiný obchodní řetězec. Jmenuje se multi level marketing. Výrobce pracího prostředku je jiný, koncový spotřebitel zůstává stejný. Vy osobně nahradíte reklamu a hypermarket. A za to dostanete zaplaceno. Prodáte zboží? Zaplatí vám za to. Prodáte hodně zboží? Zaplatí vám více. Neprodáte? Nedostanete nic. Je to stejný obchod. Rozdíl je v pouze tom, kdo vydělá pár procent z trhu s pracími prostředky. Vy? Vaši známí? Nebo hypermarket. Rozhodnutí je na každém z nás.
Výrobky MLM firem určitě nejsou tím nejlevnějším, co najdete na trhu. To mnohé odrazuje. Ale strategie kupovat ty nejlevnější věci se někdy nemusí vyplatit. V ceně produktů MLM firem je započítána i příležitost.
Příležitost využít kvalitní výrobky.
Příležitost vydělat si jejich prodejem.
Příležitost zvýšit si příjem.
Příležitost umožnit zvýšit příjem svým známým.
Často si lidé neumí představit, jak by to vypadalo, kdyby oni sami někomu nabízeli nějaké zboží. "Co by si o mně sousedé a známí asi tak pomysleli?" A tak se raději vzdají šance. Je to pohodlnější, než zkusit něco, co jsme ještě nezkusili. Je pohodlné nepřevzít na sebe odpovědnost. Otázka však zní: komu tím pomůžete a komu ublížíte.
Co vás je do toho, co si kdo o vás pomyslí? Ti lidé vám nezaplatí účet za vodu ani za chléb.
Autor: Martina DvořákováJakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez předchozího písemného souhlasu našeinfo.cz zakázáno.
Fotografie jsou pouze ilustrativní - zdroj fotografií sxc.hu