V práci nejste jen sami za sebe. Jste součástí firmy, která se zpravidla snaží vytvořit na zákazníky a veřejnost co nejlepší dojem. Mnoho větších firem má takzvanou firemní kulturu - psané doporučení, kdy a jaké oblečení (kromě jiného) má mít pracovník na sobě.
Možná namítnete, že posuzovat někoho na základě prvního dojmu je povrchní. To je pravda. Ale vžijte se do situace, že jste majitel firmy a právě vám na dveře zaklepal zájemce o práci. Nic o něm nevíte. Má však na sobě elegantní oblečení, působí důstojně. První dojem je výborný. A tak trochu i právem. Pokud člověk ví, jaké oblečení je vhodné, asi umí. Ještě sice nevíme mnoho, ale ochotně si takového člověka vyslechneme.
Naproti tomu pokud se na pracovní pozici přihlásí člověk zanedbaný a nevhodně oblečen, ztrácí body. Proč je tak špatně oblečený? Neumí se přizpůsobit? Mohou s ním být problémy. Co když je to nějaký sociopat? A už se na něj díváte přes prsty. Jen pro takovou maličkost, jako oděv.
Šaty jsou vnějším znakem, jakým působíme na druhé. Je to signál, který vysíláme okolí, je to komunikace. Jistě jste si již všimli, že oblečení různých lidí se hodně liší.
Čím nižší kvalifikace, tím hůře se lidé oblékají. Popelář, kopáč, dělník - to vše jsou profese, při nichž na oblečení vůbec nezáleží. Také proto, že se pracuje ve znečištěném prostředí. Bylo by škoda zašpinit příliš kvalitní šaty. Proto se používají různé speciální pracovní oděvy, montérky. Podobnou "uniformu" mají i ostatní profese, i když oblečení je jiné. Lékaři, nebo vědci mají bílé pláště. Třeba v bankovnictví, na manažerských pozicích, nebo v pojišťovnictví je zvykem nosit šaty jako jsou obleky, kostýmy. Všeobecně se dá říci, že čím více je člověk "na očích" zákazníků, tím více musí dbát o oblečení. V praxi platí, že čím je pracovní pozice vyšší, tím přísnější pravidla platí při oblékání.
Oblek, nebo kostým se považuje za důstojné a klasické oblečení. Symbolizuje serióznost, důstojnost, eleganci. Pokud se vám představí takto oblečen právník, budete mu důvěřovat. Tím přenáší důvěru i na právnickou firmu, kterou reprezentuje svým projevem. Oblečení tedy pomůže prezentovat příslušnost k určité komunitě. Šaty jsou proto tak důležité. Známé přísloví "šaty dělají člověka" platí stále.
Je zde i opačné hledisko. Praxe ukázala, že většina lidí dokáže nevědomky změnit své chování na základě toho, v čem jsou oblečeni. Pokud máte na sobě oblek, z ničeho nic se díky němu změní vaše chování. Změníte pohyby, chováte se jinak. Tuto vlastnost oblečení můžete využít i při hledání práce. Pokud na pohovor přijdete v dobrém obleku, nejen, že to posílí vaše sebevědomí, ale pomůže vám to i lépe působit na okolí.
Autor: Martina DvořákováJakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez předchozího písemného souhlasu našeinfo.cz zakázáno.
Fotografie jsou pouze ilustrativní - zdroj fotografií sxc.hu