Reklama v tisku

Tisková reklama je zřejmě ta, po níž začínající podnikatel sáhne jako první. Je to tradiční a velmi rozšířený způsob prezentace, který se vyznačuje:

jde o statický obraz

může poskytovat mnoho informací

čas nehraje roli

je cenově přístupný

 Reklama v periodikách má mnoho podob. Od řádkových inzerátů v rozpětí pár slov, až po barevné a designově vypracovaná panoramata, rozkládací plagátky na tři strany, dokonce s možností vložení vzorku, vkládané reklamy, přebaly a jiné.

Velkou výhodou printové reklamy je možnost podat čtenáři najednou množství informací (v závislosti na velikosti plochy inzerátu), může obsahovat mnohem více textu než například reklamní spot v televizi či rádiu.

Tím, že jde statickou reklamu, smí na ni zájemce hledět několik minut, následně si ji, dejme tomu, i vystřihnout a schovat do peněženky, aby na ni nezapomněl. Na druhé straně nemusí o ni očima ani jen zavadit, případně ji projít během sekundy při přetáčení dopisu.

Cenové rozpětí inzerce v tisku je mimořádně široké, závisí na typu periodika, jeho nákladu, periodicity, čítanosti, popularity, ale i na takových faktorech jako je barva, velikost, počet slov atd.. Nejlevněji vycházejí lokální inzertní noviny. České deníky s velkou čtenářskou základnou okupují nejsvrchnější příčky. Plošné časopisy s měsíční periodicitou lze označit za střed, ale je to velmi individuální.

Stručné řádkové inzeráty v novinách nemusí stát více než 1-2 Eura, ale jsou velmi nevýrazné, zanikají mezi ostatními a tak stejně nevýrazná je i jejich účinnost. Reklamní plakát ve velikosti dvojstrany na lukrativním místě v českých novinách klidně zboří hranici 25 000 Eur, ale každému udeří do očí i mysli. Atypické formy inzerce, například přebaly, stojí ještě mnohonásobně více.

Živnostník, ať už začíná nebo úspěšně podniká nějaký ten rok, si určitě z bohaté nabídky různých typů reklam v tisku vybere. Nepotřebuje kácet nijak vysoko, megalomanské panoramatické reklamy jsou vhodné pro mezinárodně známé společnosti, ale pěkný, zajímavý, plošný inzerát v populárních lokálních novinách má značnou šanci přinést požadovaný efekt, zejména pokud se tam bude objevovat nějaký ten měsíc. Pokud živnostník kromě inzerce v tisku využije i jiné možnosti propagace, jeho šance na úspěch bude o to větší.

Autor: Martina Dvořáková
 

comments powered by Disqus