Životopis určuje budoucnost - tato věta může platit až bolestně doslova. Představte si, že se ucházíte o zajímavé místo. Pošlete firmě svůj životopis, ale není napsán správně. Nikdo si ho ani nepřečte. A hotovo. Vaše naděje vyhasla dříve, než mohla začít. Nikdo vám neřekne, že jste z možných kandidátů vypadli jen proto, že jste ve slově Životopys udělali drobnou gramatickou chybičku.
V této sekci si tedy popíšeme, jakým způsobem "paušalizovat" vaše osobní a pracovní data na papír tak, aby jste působili důvěryhodným dojmem.
Mnoho lidí má pocit, že by se měli od ostatních odlišit. Ale v životopise to není vhodný nápad. Pokud zašlete životopis na červeném papíře, odlišíte se. Fakt. První, co personalistu při pohledu na takový papír napadne bude asi dvouslovné: "další blbec". Nikdo nebude zkoumat, proč se váš životopis tak příkře liší od ostatních. Možná jste špičkový kreatívec. A možná rebel, se kterým budou problémy. Pokud neovládáte zvyklosti při ucházení se o místo, asi se neumíte ani chovat. Vím. Takový názor na základě špatně zvoleného papíru je diskriminující. Ale je velká konkurence. Málokdo je tak dobrý, aby si mohl dovolit až tak se lišit. A kdo si to dovolit může, ten nebývá v pozici uchazeče o pracovní místo.
Proto všechna doporučení jak psát životopis, které kde najdete, jsou tak konzervativní. Pokud dokážete vzbudit profesionální dojem a znalost konvencí v podávání životopisu, máte šanci, že se vaše jméno dostane do úzkého výběru. Právě o to vám jde.
Při psaní životopisu je proto velmi důležitý nejen obsah, ale i forma.
Obsahově byste měli psát co nejstručněji, abyste personalistovi šetřili čas. Musíte zaujmout, vyvolat zvědavost.
Formálně byste měli vyvolat dojem elegance, serióznosti. Vyvolat důvěru.
Zvědavost a důvěra - to je dobrá kombinace na to, aby vám vynesla šanci získat pozvánku na osobní pohovor. A to je vlastně hlavním cílem životopisu - otevřít vám dveře do firmy, aby se na vás živě mohli podívat.
Vím, pokud by si všichni podali stejně dobrý životopis, personalista by měl více práce. Ale to se v praxi nestává. Ne každý se zajímá o to, jak bude působit na druhé. A právě proto mají na trhu práce konkurenční výhodu právě ti, kteří se v životopise předvedou, jak se to líbí personalistům. Také mně tu a tam někdo pošle žádost o pracovní místo (hoc žádné nenabízím). Úroveň takových žádostí bývá katastrofální, často převýšena i mnohými vtipy z prostředí CV a žádostí o pracovní místo. Špatná gramatika, příšerná úprava, neúměrné požadavky. Takže se neobávejte na své prezentaci ve formě CV řádně zapracovat.
V současnosti je trend, abyste měli připraveny dva dokumenty. Životopis a průvodní dopis. Od každého se očekává trochu jiná funkce, proto je nepodceňujte.
Zásadou číslo jedna při psaní a přípravě těchto materiálů je myslet jako "ti druzí". Nikoho nezajímá, co chcete vy. Nepište o sobě, o svých zájmech a starostech. Pište o sobě z pohledu těch, kterým je dopis určen. Prezentujte se tak, aby váš budoucí zaměstnavatel našel to, co hledá. Proto nikdy nepište o sobě a ze svého pohledu na způsob "chci být ředitelem firmy a mít velký plat". Pište vždy z pohledu budoucího zaměstnavatele. Na způsob "5 roční praxe v řízení týmu jako Business Unit Manager". Personalista si z toho dokáže odvodit, že se asi nezajímáte o úklid.
Autor: Lenka KostkováJakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez předchozího písemného souhlasu našeinfo.cz zakázáno.
Fotografie jsou pouze ilustrativní - zdroj fotografií sxc.hu