Hyundai Ioniq 5: Světové auto roku 2022
Korejská automobilka Hyundai to s elektromobilitou myslí vážně. To se dalo poznat už před lety při představení končícího modelu Ioniq. V nejbližší době se můžeme těšit na velkou ofenzivu, kterou předznamenal model Ioniq 5. A předznamenal ji vskutku stylově, když získal titul Světové auto roku.
Pojetí vozu
Když se na Hyundai Ioniq 5 podíváte z kterékoli strany, nemůžete se ubránit zvláštnímu tak trochu schizofrennímu pocitu. Je vám jasné, že před sebou máte elektromobil, který je výkřikem moderní techniky. Detaily na karoserii to jednoznačně potvrzují. Přesto vám v hlavě víří vzpomínky na devadesátá léta. Hyundai totiž Ioniq 5 oblékl do kabátku, který evokuje auta z této éry. Ne, že by snad kohokoli kopíroval, ovšem myšlenkám na Lacii Deltu Integrale a Mitsubishi Lancer z doby před třiceti lety se asi nevyhnete.
Rozdvojená osobnost z vozu čiší i ve chvíli, kdy jej hodláte zařadit do nějaké konkrétní třídy. Na fotkách vypadá jako kompaktní hatchback. Pohled na technické údaje ale prozrazuje, že ten přerůstá o dobrých 40 centimetrů délky. Hyundai tento vůz prezentuje jako crossover. Z SUV toho však moc nepobral. Detaily na karoserii spíše maskují vysokou podlahu, ve které se skrývají akumulátory.
Ale víte co? Ono je to vlastně úplně jedno, jestli je Hyundai Ioniq 5 tak trochu zvláštní. Šmrnc a odvážné črty mu určitě nechybí. Jeho přifouknuté rozměry z nějak pak dělají výborný rodinný vůz. Kabina nabídne vedle parádního designu a kvalitních materiálů opravdu královský prostor. A v tomto duchu lze popsat i pětisetlitrový kufr. Všechny základní atributy dobrého rodinného auto bychom tedy měli.
Technika
Bavíme se ale o elektromobilu, a tak se na chvilku zastavme u techniky. Ta totiž konzervativní vyznavače nafty či benzinu musí pozitivně překvapit. Ioniq 5 je v základu zadokolkou, kterou vpřed žene elektromotor poskytující maximální výkon 168 až 225 koní v závislosti na verzi. Točivý moment 350 Nm platí pro všechny. Tato čísla slibují solidní dynamiku i pro vůz, jehož hmotnost snadno přesáhne dvě tuny.
Ta pravá legrace ale začíná, pokud začneme mluvit o čtyřkolce. Hyundai totiž vyrábí Ioniq 6 i s dvojicí elektromotorů. K silnějšímu pro zadní nápravu přidá slabší pro tu přední. Rázem před sebou máme sportovní čísla: 232-321 koní a 605 Nm. Vše dokresluje zrychlení z klidu na 100 km/h za 5,1 vteřiny.
Ale zpátky nohama na zem. Vůz startující na částce kolem milionu a čtvrt lze pořídit s třemi typy akumulátoru. Standardem je kapacita 58 kWh, který stačí k dojezdu 384 km podle normy WLTP. V nabídce jsou ale i verze Long Range (72,6 kWh) a Extra Long Range (77,4 kWh). S nimi lze dosáhnout papírového dojezdu přes 500 kilometrů. Bohužel zřejmě skutečně jen papírového. Už první testy totiž prozradily, že spotřeba nebude nejsilnější stránkou tohoto vozu. Zatímco první Ioniq, jakýsi pionýr korejské elektromobility, patřil k těm nejefektivnějším vozům, Ioniq 5 příliš úsporný není. Zkušenosti majitelů říkají, že i největší baterie nemusí stačit k dojezdu přes 350 kilometrů. A to se nebavíme o nějakém honění rychlostních rekordů.
Praktičnost a jízdní vlastnosti
Co se praktičnosti týče, je Hyundai Ioniq 5 takřka ideálním rodinným vozem. Pětisetlitrový kufr pojme třeba i kočárek s bagáží na rodinný výlet nebo všechna zavazadla na týdenní dovolenou. Dovnitř poskládáte pětici cestujících a nikdo si na nedostatek místa nebude stěžovat. Každý si naopak bude pochvalovat velmi solidní materiály kolem sebe. Sedadla se inženýrům také povedla. Ta přední lze navíc velmi nadstandardně naklopit a vytvořit si tak pohodlné křeslo. To se při čekání u nabíječky bude hodit.
Slovem pohodlí lze charakterizovat i jízdní vlastnosti tohoto elektromobilu. I když dokáže jet velmi dynamicky, jeho hlavním úkolem je hlavně konejšit posádku. Podvozek dává řidiči jasně najevo, že mu divoké průjezdy zatočenými okreskami nedělají radost, byť se s nimi bez problému popasuje. Tady má být ale hlavně pohoda.