Jak se projevuje špatný termostat?

Porucha termostatu může být záludná a zprvu často nenápadná. Mnoho lidí ji přehlíží, protože si myslí, že problém je jinde nebo že jde jen o drobnou odchylku v běžném fungování topení či chlazení. Ve skutečnosti jedním z prvních příznaků vadného termostatu bývá, že se motor vašeho vozu dlouho zahřívá, nebo se naopak přehřívá příliš rychle. Pokud si všimnete, že ručička ukazatele teploty stále kolísá, skáče z nízké na vysokou teplotu a nikdy se stabilně neusadí v optimální poloze, jde nejspíše o první varovný signál vadného termostatu. Motor s nefunkčním termostatem je pak nucen pracovat mimo ideální teplotní pásmo, což může vést nejen ke snížení výkonu, ale také ke zvýšené spotřebě paliva a celkovému opotřebení součástí. V praxi to znamená, že auto může být na pohled v pořádku, ale jeho motor trpí. Časem se tato drobná závada může rozvinout do závažnějších problémů, které jsou spojeny s daleko vyššími náklady na opravy, proto není dobré ji přehlížet. Jakmile zaznamenáte i mírné výkyvy teploty motoru, je vhodné termostat co nejdříve zkontrolovat.

 

 

Dalším častým problémem, který může ukazovat na vadný termostat, je nedostatečné vytápění kabiny vozidla. V zimních měsících tento problém poznáte velmi snadno – po dlouhé době jízdy auto stále netopí, jak by mělo, nebo vám do kabiny proudí vzduch, který je sotva vlažný. Může se zdát, že jde jen o maličkost, ale komfort při jízdě a bezpečnost mohou být výrazně narušeny právě kvůli tomuto zdánlivě nepodstatnému detailu. Řidič, který má promrzlé ruce, je méně schopný rychle reagovat na situace na silnici, jeho koncentrace klesá, a může tak snáze dojít k nehodě. Pokud máte pocit, že topení v autě nefunguje správně, jednou z nejčastějších příčin je právě vadný termostat. Termostat v tomto případě zůstává stále otevřený a chladicí kapalina neustále koluje, aniž by se dostatečně ohřála, což zabraňuje zahřátí vzduchu proudícího do kabiny. Není proto dobré tento příznak podceňovat a spoléhat na to, že „se to samo spraví“. Výměna termostatu nebývá finančně náročná, ale dlouhodobé ignorování může vést ke zbytečným komplikacím.

 

 

Naproti tomu přehřívání motoru představuje ještě výraznější a závažnější projev vadného termostatu. Tento problém poznáte poměrně rychle – motor se při běžné jízdě dostává do červeného pole, což bývá velmi stresující zážitek pro každého řidiče. Tehdy hrozí vážnější poškození nejen termostatu samotného, ale také dalších důležitých součástek, jako je těsnění pod hlavou válců nebo dokonce deformace hlavy motoru. Opravy těchto součástek jsou finančně velmi nákladné a mohou se vyšplhat na několik desítek tisíc korun. Kromě toho může dlouhodobé přehřívání vést k úplnému selhání motoru, kdy je jedinou možností jeho kompletní výměna. Zde je tedy důležité jednat rychle a neotálet s opravou. Přehřívání motoru není situace, která by se sama vyřešila nebo zmírnila tím, že motor necháte chladit jen přestávkami během jízdy. Pokud se váš motor pravidelně přehřívá, aniž byste znali zjevnou příčinu, je téměř jisté, že za tím stojí špatně fungující termostat.

 

Spotřeba paliva je dalším signálem, který může nenápadně prozradit závadu termostatu. Pro většinu řidičů představuje zvýšená spotřeba značné nepohodlí, protože každý litr paliva navíc znamená zvýšení provozních nákladů. Zpočátku si možná zvýšené spotřeby paliva nevšimnete, ale postupně, jak ujedete více kilometrů, začne být zřejmé, že vozidlo spotřebovává více benzínu či nafty než obvykle. Taková změna ve spotřebě může být pro některé řidiče zdrojem frustrace a nepochopení, protože na první pohled není jasné, proč motor potřebuje více paliva než dříve. Mnoho řidičů si tuto skutečnost vysvětluje horším počasím, jiným typem paliva nebo stylem jízdy, ale ne vždy se jedná o skutečnou příčinu. Ve skutečnosti se často ukazuje, že viníkem je právě vadný termostat, který způsobuje nesprávnou provozní teplotu motoru. Motor běžící při příliš nízké teplotě má sníženou účinnost spalování, což vede k vyšší spotřebě paliva. Proto by řidiči měli sledovat nejen ukazatel teploty motoru, ale také dlouhodobou spotřebu paliva, která může být velmi výmluvným indikátorem tohoto problému.

 

Někdy vadný termostat způsobí také kolísání výkonu motoru. To znamená, že vozidlo se v určitých situacích chová jinak, než jste zvyklí. Může dojít například k tomu, že motor ztrácí výkon při akceleraci, což se projeví jako nepříjemné cukání nebo škubání vozidla během jízdy. Zejména při jízdě do kopce nebo při předjíždění jiných vozidel můžete pocítit nedostatek výkonu, který se zdá být neúměrný obvyklým možnostem vašeho auta. Vozidlo působí slabě, reaguje pomalu, a může dokonce být slyšet zvláštní zvuk vycházející z motorového prostoru. Tyto příznaky mohou působit dojmem, že jde o vážnější technickou závadu, ale často jde právě o problém s termostatem, který způsobuje nesprávné teplotní podmínky v motoru. Pro řidiče, kteří na své vozidlo spoléhají každý den, může být takové kolísání výkonu stresující. Pokud při jízdě zaznamenáte nečekané výkyvy výkonu motoru, měli byste nechat zkontrolovat termostat mezi prvními věcmi.

 

Posledním signálem, který často bývá spojován s vadným termostatem, je únik chladicí kapaliny. Řidiči si zpravidla všimnou, že pod vozidlem se objevují neobvyklé skvrny, které signalizují, že někde dochází k úniku. Únik chladicí kapaliny může způsobit vážné problémy, jelikož bez dostatečného množství kapaliny dochází k nedostatečnému chlazení motoru. Řidič tak může být překvapen, když se motor začne přehřívat, ačkoli nikdy dříve s tím problém neměl. Pokud se kapalina ztrácí pomalu, může být situace ještě záludnější, protože motor se začne přehřívat postupně a závada je méně nápadná. To může vést k podcenění problému, protože řidiči předpokládají, že kapalinu stačí pouze doplnit. Pravda je však taková, že příčinou úniku kapaliny může být zaseklý nebo poškozený termostat, který způsobuje zvýšený tlak v chladicím systému. Bez včasné opravy se může tato závada rychle vyhrotit.

Autor: Martina Dvořáková
 

comments powered by Disqus


Podobné články