Jak správně seřídit motorovou pilu?

Pokud jste si právě zakoupili motorovou řetězovou pilu, měli byste vědět, že po určité době jejího používání bude nutné provést seřízení motoru. I když většina pil přichází z výroby již seřízená, je důležité si uvědomit, že během záběhu motoru se jednotlivé součástky začínají usazovat a pracovat tak, jak je to zamýšleno. Proto je potřeba v tomto období věnovat nastavení pily zvýšenou pozornost, zejména seřízení karburátoru.

Jak dlouhou lištu na motorovou pilu?

Jak vybrat motorovou pilu?

Na různých internetových diskusních fórech často narazíte na stížnosti od méně zkušených majitelů motorových pil. Tito uživatelé si často lámou hlavu s tím, proč jejich pila po několika hodinách používání nezačne správně fungovat. Stěžují si například na to, že pila nemůže dosáhnout plného výkonu, špatně startuje, nebo nedrží stabilní volnoběžné otáčky. Namísto toho, aby si uvědomili, že jejich stroj vyžaduje pravidelnou údržbu a pečlivé seřízení, hledají chybu přímo v samotné pile. Neuvědomují si, že každý stroj, a tedy i motorová pila, potřebuje po určitém čase nutně servisní zásahy, aby byla zajištěna její optimální funkčnost.

 

Po prvotním sestavení a spuštění motoru prochází motor řetězové pily procesem zvaným záběh. To znamená, že součástky motoru si na sebe teprve postupně zvykají a usazují se do svých finálních pozic. Během této fáze není vhodné pilu přetěžovat a rozhodně se nedoporučuje nadměrně zatěžovat pilu v nízkých otáčkách. Některé rady starých mistrů dokonce doporučují nechat první nádrž paliva vyjet na volnoběh, což však u moderních motorových pil již není nezbytně nutné.

 

Motory současných řetězových pil jsou vybaveny karburátory s nastavitelnými třemi tryskami. Tyto trysky jsou standardně označeny písmeny L, T, H. Někteří výrobci karburátorů opatří tyto trysky pečetí, aby zabránili běžným uživatelům v jejich nastavování. Porušení této pečeti může vést ke ztrátě záruky, proto je důležité si předem ověřit, zda je vůbec nastavení vaší motorové pily dovoleno. Trysky bývají skryty pod krytem v blízkosti karburátoru a kryt nad těmito tryskami mívá tři otvory označené popisy jednotlivých trysek. Přístup k těmto tryskám přes otvory umožňuje seřízení motoru bez nutnosti demontáže krytu.

 

Je ideální používat při seřizování otáčkoměr a postupovat podle manuálu k vaší konkrétní pile. Nicméně, pokud nemáte otáčkoměr k dispozici, můžete se do jisté míry spoléhat na svou trpělivost a pozorné naslouchání motoru. Nejprve nastavte bohatost směsi pomocí trysky označené L. Během tohoto procesu by se při rychlém přidání plynu motor neměl dusit ani zhasínat.

 

Dalším krokem je seřízení volnoběhu pomocí trysky označené T. Je důležité, aby pila nezhasínala, když je v režimu volnoběhu. Zároveň však musí být otáčky tak nízké, aby nedošlo k sepnutí spojky a samovolnému roztáčení řetězu.

 

Tryska označená H, která ovládá vysoké otáčky motoru, většinou nevyžaduje žádné nastavování ze strany uživatele. Pokud by bylo potřebné ji přeci jen seřídit, je bezpodmínečně nutné použít otáčkoměr. Nastavení příliš vysokých otáček může totiž vést k rychlému opotřebení, a v krajním případě i k okamžitému poškození motoru. Z tohoto důvodu odborníci důrazně doporučují nechat seřízení trysky H na autorizovaném servisu.

 

Tímto způsobem, prostřednictvím detailního a pečlivého seřízení karburátoru, můžete zajistit, že vaše motorová řetězová pila bude pracovat efektivně, spolehlivě a s dlouhou životností. Když se naučíte poslouchat váš stroj a poskytovat mu potřebnou péči, odmění vás skvělým výkonem a spolehlivostí po mnoho let.

 

Autor: Martina Dvořáková
 

comments powered by Disqus


Podobné články