Jaký je rozdíl mezi zážehovým a vznětovým motorem?

Pokud bychom se měli ponořit do problematiky rozdílu mezi zážehovým a vznětovým motorem, prvním krokem by bylo rozdělení na základě samotného paliva, které každý typ motoru využívá. Pro průměrného člověka totiž základní rozdíl spočívá právě v tomto aspektu. Zážehové motory neboli benzínové motory, jak už název naznačuje, spalují benzín. Na druhé straně vznětové motory, běžně známé jako dieselové motory, využívají ke svému provozu naftu. Na první pohled tak může rozdíl mezi těmito dvěma typy motorů vypadat poměrně jednoduše. Ovšem pokud se hlouběji zamyslíme nad způsobem, jakým každý motor funguje, zjistíme, že rozdíly sahají mnohem dále než jen do druhu paliva.

Jak vybrat řetěz na motorovou pilu?

Jak vybrat motorovou pilu?

Zážehové motory, které jsou také známé jako benzínové motory, mají historii sahající do doby, kdy byly motory poprvé vyvinuty. Tito veteráni mezi motory využívají proces spalování, který je specifický a klíčový pro jejich fungování. Začíná to tím, že do spalovacího prostoru je nasán benzín společně se vzduchem. Tato směs je následně pístem stlačena. Stlačování této směsi je důležitým krokem, protože vytváří podmínky pro následné zapálení. Když směs dosáhne určitého bodu komprese, přichází na řadu jiskra ze zapalovací svíčky, která tuto směs zapálí. Výbuch způsobený tímto zapálením vyvolá tlak, který působí na píst a přeměňuje chemickou energii na energii mechanickou. Díky tomu se píst pohybuje, a tím pádem vzniká pohyb potřebný pro chod motoru. Vytvořené plyny jsou pak odváděny ven výfukovým ventilem.

 

Historie vznětových neboli dieselových motorů začíná v roce 1892, kdy vynálezce Rudolf Diesel patentoval svůj první funkční vznětový motor. Motivace za tímto vynálezem pramenila z Dieselova zklamání nad benzinovými a parními motory tehdejší doby. Hlavní odlišností vznětových motorů oproti těm zážehovým je způsob, jakým dochází k přeměně paliva na mechanickou energii. Proces začíná sáním vzduchu, kdy je píst stlačen dolů a vzduch je nasáván do válce. Tento vzduch se při stlačení intenzivně ohřívá. A právě v tento okamžik, kdy je vzduch dostatečně horký, se do válce vstříkne palivo. Palivo se díky vysoké teplotě samo vznítí, čímž dochází k výbuchu. Tento výbuch pohání píst dolů, což vyvolá pohyb a opět vzniká mechanická energie. Stejně jako u benzinového motoru jsou i zde vytvořené plyny odvedeny ven prostřednictvím výfukového ventilu.

 

Rozdíly mezi zážehovými a vznětovými motory se neomezují pouze na rozdílný typ paliva nebo způsob zapalování. Podstatným faktorem je také provozní teplota obou druhů paliva. Zatímco benzínové motory obvykle pracují při teplotě kolem 85 °C, naftové motory vyžadují vyšší teplotu, až okolo 90 °C. Důležité je také zmínit, že nafta jako palivo může vydržet déle a v současné době je obvykle i levnější při tankování. Na druhé straně je nutné brát v úvahu, že vozidla s dieselovými motory bývají většinou dražší na pořízení než jejich benzínové protějšky. To platí i pro náhradní díly, které mohou být nejen dražší, ale také obtížněji dostupné.

 

Další zásadní rozdíl spočívá v tom, jakým způsobem je třeba s těmito motory zacházet. Dieselové motory vyžadují specifickou manipulaci a jiný způsob řízení než klasické benzínové motory, což může pro některé řidiče představovat určitou výzvu. Proto se dá říci, že zvolení správného motoru závisí na individuálních preferencích a potřebách řidiče. Z těchto všech odlišností plyne, že není možné jednoznačně určit, který typ motoru je lepší či výhodnější, jelikož každý nabízí své specifické výhody a nevýhody.

Autor: Lenka Kostková
 

comments powered by Disqus


Podobné články