Chladicí kapalina pro automobily je nemrznoucí směs, která má několik úkolů. Nejdůležitější je odvádění tepla z bloku motoru do chladiče, kde se prouděním vzduchu ochlazuje. Zchlazená voda se vrací zpět do motoru, kde opět akumuluje teplo motoru, čímž jej ochlazuje. Kapalina také plní roli ochrany gumových částí motoru, zejména hadic.
Zdroj: Pixabay
Aby chladicí kapalina správně plnila svou funkci, musí mít dostatečně nízký bod mrazu a musí také obsahovat aditiva, které chrání kovové části chladícího systému před korozí a gumové části před stárnutím a popraskáním. Každá chladicí kapalina časem ztrácí tyto vlastnosti, protože přísady se postupně odpaří nebo změní své chemické složení. Také se vyskytuje riziko jejího postupného ztrácení v případě poškození chladiče, vedení, či samotného motoru. Z těchto důvodů je potřebné množství chladicí kapaliny pravidelně kontrolovat a před zimou je velmi důležité přeměření bodu mrazu. Množství chladící kapaliny se kontroluje podle výšky hladiny v expanzní nádržce motorovém prostoru. Před otevřením expanzní nádržky se ujistěte, že motor není horký, jelikož hrozí opaření po otevření nádrže. Pokud je třeba dolévat kapalinu do nádržky, je třeba to udělat na studeném motoru, jinak hrozí prasknutí nebo zkroucení bloku motoru. Při kontrole stavu chladicí kapaliny je třeba si všímat změny jejího zbarvení a olejové skvrny, což může znamenat vážnější problémy s motorem. Také pokud je nádobka chladicí kapaliny příliš natlakována resp. bublá na volnoběh, je s velkou pravděpodobností poškozené těsnění pod hlavou nebo prasklá samotná hlava. Výměna chladicí kapaliny se doporučuje každé dva roky. V současnosti se používají dva typy směsí - G11 a G12. Snadno se dají odlišit podle barvy: G11 je modrozelená a G12 je růžová. Přestože někteří výrobci povolují jejich vzájemné míchání, na základě dlouholetých zkušeností se míchání nedoporučuje. Jsou vyrobeny na rozdílné chemické bázi.
Jedná se o určitý typ hydraulického oleje, který přenáší pohyb z volantu na řízení kol. Úbytek oleje v systému se začne projevovat ztíženým chodem volantu nebo vydáváním skřípavých pazvuků při vytočení do krajních poloh. Ignorování těchto projevů a používání vozidla bez dolití oleje vede k postupné nefunkčnosti hydraulického čerpadla a následně celého systému. Hydraulický olej v servo řízení se běžně nemění, občas však je potřeba zkontrolovat jeho množství v plnicí nádobce, případně dolít potřebné množství. Hydraulický olej se mění pouze v případě větší opravy nebo výměny hydraulického systému.
Tip: Ztížený chod volantu nemusí být způsoben pouze úbytkem oleje v systému, ale může signalizovat závadu přímo na posilovači řízení. Pokud vlastníte vůz značky Volkswagen, při podobném problému vždy pro jistotu navštivte autorizovaný servis Volkswagen a nenechejte nic náhodě.
Brzdová kapalina přenáší tlak z brzdového pedálu na hydraulické komponenty v brzdách vozidla. Z hlediska bezpečnosti a správného fungování brzdného systému je kvalita kapaliny velmi důležitá a je třeba ji v pravidelných intervalech kontrolovat. Nejdůležitějším parametrem při kontrole je obsah vody a bod varu. Vysoký obsah vody a stárnutí brzdové kapaliny způsobuje snižování bodu varu. Při agresivnějším brzdění (dynamická jízda, brzdění z kopce) dochází k výraznému zahřívání brzdového systému a následně i brzdové kapaliny. Postupně se tak v brzdovém systému vytvoří bublinky, čímž se výrazně zvýší stlačitelnost brzdové kapaliny. Projevuje se to tzv. změknutím brzdového pedálu, brzdy ztrácejí svou účinnost a snižuje se přenášený tlak z brzdového pedálu na brzdové komponenty. Kompletní výměna brzdové kapaliny se doporučuje minimálně jednou za 2 roky a většinou je časově i technicky nenáročná. Je třeba ještě dodat, že i když v současnosti je většina vozidel vybavena diagnostikou automatické kontroly hladiny brzdové kapaliny, zejména u starších vozidel může tento snímač selhat a způsobit potenciálně nebezpečnou situaci. Doporučuje se tedy i občasná vizuální kontrola výšky hladiny v doplňovací nádobce.
Tip: Brzdová kapalina je v nádobce pod tlakem. Při jejím otevírání proto dbejte na maximální opatrnosti, případně navštivte autorizovaný servis Škoda, kde vám brzdovou kapalinu vymění.
Vzduchový filtr slouží k filtraci vzduchu, který je potřebný pro činnost / spalování motoru. Pokud je vzduchový filtr zanesený nečistotami (prachem), výkon motoru úměrně znečištění klesá a spotřeba paliva naopak roste. Vzduchový filtr postupem času ztrácí své původní filtrační vlastnosti, provozem se znehodnocuje, a pokud se včas nevymění, hrozí jeho postupné rozpadnutí. V takovém případě už hrozí i riziko nasátí prachu a jiných nečistot přímo do motoru, což vede k nadměrnému opotřebení a časem až zadření motoru. Vzduchový filtr se doporučuje měnit každých 30 000 km, pokud se jezdí častěji v prašném prostředí, je třeba výměnu zkrátit na polovinu nebo ještě méně. V rámci prevence se doporučuje vzduchový filtr kontrolovat při každé servisní prohlídce.
V současnosti je většina vozidel vybavena také pylovým filtrem. Ten slouží k filtraci vzduchu přiváděného do kabiny vozidla větráním, popř. topením. Zanesený pylový filtr se většinou projevuje častějším mlžením oken a nižším výkonem ventilační soustavy. To, že pylový filtr není zbytečnost lze vidět při výměně, kde pohled na znečištěný (začerněný) filtr mluví za vše. Pylové filtry jsou papírové nebo uhlíkové. Papírový zachycuje pouze prachové a pylové nečistoty. Uhlíkový kromě prachu a pylu zachycuje i pach a biologické nečistoty. Tyto filtry jsou vhodné zejména pro alergiky. Tak jako u vzduchového filtru, interval výměny toho pylového závisí na jeho skutečném znečištění. Doporučuje se však výměna každých 30 000 km nebo jednou ročně, obvykle na jaře.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez předchozího písemného souhlasu našeinfo.cz zakázáno.
Fotografie jsou pouze ilustrativní - zdroj fotografií sxc.hu