Manažer své podřízené řídí, lídr je vede. Navíc by je měl umět nadchnout i inspirovat. Zatímco manažer používá při řízení zejména tvrdé dovednosti, zaměřuje se na procesy a výsledky, u lídra dominuje měkký přístup, orientace na lidi, na jejich potenciál, empatie, důvěra. Dobrý lídr dává zpětnou vazbu a dokáže ji i přijímat! Ne všichni rádoby vedoucí, jsou schopni se vcítit do svých podřízených.
Za nejúspěšnějšími světovými firmami a značkami nestojí manažeři, ale lídři. Jsou to lidé, kteří přišli s vizí změnit svět. Vize je totiž to, co odlišuje manažera od lídra. Kromě vize je však pro každou firmu důležité i její poslání. Kandidáti na pohovoru se totiž velmi často ptají právě na něj. Proč děláte to, co děláte?
Ze slabé stránky silnou nikdy neuděláte! A proto je třeba se jim věnovat jen do té míry, aby vás neomezovaly v dalším růstu. Úspěšní lidé pochopili, že stavět je třeba na silných stránkách. Manažeři chtějí, aby se lidé zlepšili v tom, v čem mají mezery. Lídři dokážou rozpoznat silné stránky spolupracovníků a potenciál staví právě na nich.
Čas není obnovitelný zdroj, energie ano. A proto s ní je potřeba racionálně pracovat. Žijeme v době, ve které je na nás vyvíjen extrémní tlak. Z krátkodobého hlediska se pod ním fungovat dá, ale z dlouhodobého už ne. Správný lídr vede sebe i ostatní k tomu, aby dokázali "vypnout" a pravidelně si "dobíjet" baterky.
Ještě donedávna jsme si mysleli, že ten, kdo má vyšší IQ, je úspěšnější. Lidé s vysokým IQ však mohou selhávat v efektivní komunikaci, nemusí být mezi zaměstnanci oblíbení a nemusí umět lidi inspirovat. Nejnovější výzkumy ukazují, že emocionální kompetence jsou tím, čím se od ostatních odlišují výjimeční vůdci, tedy lídři.
Efektivní komunikace je základem úspěchu každé firmy a manažera. Dobrý lídr musí být navíc i dobrý komunikátor. Manažer používá často slovíčko "já". Lídr naproti tomu používá slovíčko "my". Je si totiž vědom, že pouze v týmu dokáže dosahovat výsledky. Dobrý lídr si váží každého zaměstnance a umí to dát i najevo.
Problémem mnoha lidí je to, že si pletou povídání s komunikací. Myslí si, že když umí mluvit, umí i komunikovat. Až 80 procent komunikace však probíhá na neverbální úrovni. Důležité je nejen to, co řekneme, ale jak se při tom tváříme, jak stojíme, jakou použijeme intonaci, jako dokážeme naslouchat. Lídr dokáže správně komunikovat.
Autor: Lenka KostkováJakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez předchozího písemného souhlasu našeinfo.cz zakázáno.
Fotografie jsou pouze ilustrativní - zdroj fotografií sxc.hu