Jak se rozdělují betonové konstrukce?
Historie
Začátek 19. století přinesl zásadní zlom ve vývoji architektury. Zemědělská společnost se mění na průmyslovou, od manufaktur se přechází k velkovýrobám. Tak vzniká potřeba výrobních objektů, které mají velké nečleněné prostory, vyšší počet podlaží a další prioritou se stává také rychlost výstavby. Proto je nutné hledat nové materiály, své uplatnění zde nachází v prvé řadě kovové konstrukce jako je litina, ocel a velkoplošné sklo. Začíná se zavádět použití cementu a betonu. Na konci 19. století se u nás pokouší prosadit železobetonová konstrukce, ale zatím se jedná jen o drobnější stavby a samostatné části konstrukce. Teprve začátkem 20. stol. je železobeton více využíván a k jeho největšímu rozvoji dochází až po první světové válce. Souvisí s budováním samostatných pevností, které za války sloužily jako ochrana dělostřelectva, kulometných hnízd a jako ubytovací prostory pro vojáky. Nejpoužívanějším materiálem pro jejich stavby byl právě beton a ocel, vznikly tak betonové a železobetonové kopule. Dnes jsou betonové konstrukce běžně používaným stavebním prvkem, jehož výhodou je pevnost, ohnivzdornost, odolnost, tvárnost, trvanlivost a dostupná cena. Naopak jejich nevýhodou je vysoká hmotnost, zvuková a tepelná vodivost (musíme izolovat) a jejich rekonstrukce je velmi nákladná a namáhavá.
Dělení betonových konstrukcí:
Podle struktury
- Hutné betony - jsou betony s minimálním množstvím vzduchových pórů a malých dutin, mezery mezi zrny hrubého kameniva malta zcela vyplňuje.
- Mezerovité betony - se vyznačují množstvím dutin a mezer, které nejsou mezi zrny hrubého kameniva maltou zcela zaplněny.
- Pórovité betony - jsou jemnozrnné malty vylehčené velkým množstvím pórů.
Podle statického hlediska
- Prostý beton - používá se pouze pro tlačené prvky (sloupy, opěrné zdi, základové konstrukce)
- Slabě vyztužený beton - jedná se o prvek, jenž je vyztužen ocelovými pruty pod minimální stupeň vyztužení
- Železobeton - jsou konstrukce, které mají alespoň na tažené straně umístěnu výztuž (prvky namáhané ohybem, tlačené sloupy, kde síla působí mimo těžiště)
- Předpjatý beton - jsou konstrukce, do kterých je záměrně vnášeno napětí (prvek se stává tlačeným)
Podle technologického hlediska konstrukce dělíme na monolitické , které se zhotovují přímo na staveništích, montované, ty se zhotovují ve výrobnách a kombinovaný systém, který využívá předchozích kombinací.
Podle konstrukčně-technologického hlediska
- Nosné - tvoří nosnou konstrukci přenášející zatížení
- Konstrukční - betony se vyznačují velkou pevností, používají se převážně pro nosné konstrukce pozemních a inženýrských staveb (např. sloupy, stropy, stěny)
- Silniční - betony se vyznačují větší pevností v tahu, velkou odolností proti povětrnostním vlivům a účinkům mechanického opotřebování, používá se pro stavbu silničních vozovek a rozjezdových letištních ploch
- Vodohospodářské - betony jsou určeny pro konstrukce, které jsou ve styku s vodou, používají se pro stavby přehrad, vodojemů, jezů, nádrží apod.
- Nenosné - tzv. výplňové betony, které mají převážně funkci tepelně-izolační.