Jaké je základní rozdělení betonů?

Podle pojiva:

cementový, asfaltový, silikátový (vápno), plastbeton.

 

Podle účelu se dělí na:

 

Nosné betony 

  • konstrukční - velká pevnost v tlaku
  • silniční – použití pro zhotovení silničních vozovek, pevnost v tahu, odolnost proti povětrnostním vlivům, obrusnosti.
  • vodo-stavební – určený pro konstrukce, které jsou ve styku s vodou, vodotěsné a odolné vůči mrazu – hráze údolních přehrad, vodojemy, jezy, nádrže.

 

Nenosné betony – mají funkci tepelně izolační

 

Podle objemové hmotnosti:  

  • lehké < 2000 kg/m3
  •  
  • obyčejné 2000 až 3000 kg/m3
  •  
  • těžké 3000 až 3500 kg/m3
  •  
  • velmi těžké 3500 až 5000 kg/m3

 

Podle struktury:

  • hutné – minimální množství vzduchových pórů a dutin < 18%
  •  
  • mezerovité – množství dutin a mezer > 18%
  •  
  • pórovité – velké množství pórů

 

Prvky z prostého betonu:

  • Základy - konstrukční prvky stavby, kterými se přenáší zatížení svislými konstrukcemi do základové půdy.
  •  
  • Základové pásy – pásy se navrhují pod vnějšími a vnitřními zdmi, pásy větších rozměrů navrhujeme do takové výšky, aby se zabránilo usmyknutí nebo přelomení převislé části pasu, odstupku, výška je 1/5 krát větší než šířka, pás je namáhaný tlakem a odstupkem ohybem.
  •  
  • Svislé konstrukce – přenášejí zatížení vrchní části stavby na spodní konstrukce.
  •  
  • Pilíře – přenášejí zatížení podporovaných konstrukcí na základy, namáhány tlakem.
  •  
  • Sloupy – výška větší než průřez, navrhujeme je tak, aby byly namáhány tlakem s minimální excentricitou..
  •  
  • Opěrné a přehradní zdi – svou tíhou zadržují tlaky násypu zemin, svahů, opěrné zdi posuzujeme na tlak za ohybu, převrácení a posunutí.
  •  
  • Prvky ze železobetonu – beton vyztužený ocelovými pruty μ= As/Ab * 100, je schopen přenášet tah i ohyb.

 

Základové konstrukce:

  • Patky – převislé části navrhujeme podle velikosti ohybového momentu vyvozeného tlakem zeminy.
  • Pásy – výhody: hloubení základů strojně, jednoduší bednění
  • Základové rošty – pro skeletové stavby na méně únosných zeminách v naplaveninách.
  • Základové desky – tloušťka závisí na zatížení a na rozpětí konstrukce 600 – 1500 mm a větší.

 

Konstrukční prvky zvláštního způsobu zakládání:

  • Základové studně – pilíře z prostého betonu vyrobeného do skruží.
  • Piloty – použití ve zvláštních hlubokých a méně únosných zeminách, předražené, výpažnicové.
  • Vrtané piloty
  • Svislé konstrukční prvky – přenáší půdorysné horní části konstrukce, na dolní část a základy.
  • Sloupy – délka převyšuje šířku a výšku průřezu, namáhány jsou převážně tlakem při minimální výrobní excentricitě nebo kombinaci tlaku a ohybového momentu.
  • Železobetonové stěny – navrhujeme pro zatížení tlakem a ohybovým momentem.
  • Vodorovné konstrukční prvky – přenáší půdorysné zatížení na svislé konstrukce, namáhány ohybem a u líce podpor smykem.
  • Železobetonová deska - šířky a délky převládají nad výškou, nosná výztuž se klade tam, kde je konstrukce namáhána tahem, desky rozlišujeme podle uložení.
  • Deska prostě uložená – spočívá volně na podporách nebo je zazděna na vápennou maltu.
  • Deska částečně vetknutá – nemůže se volně pootočit v podporách, spojení s podporami není dostatečně tuhé.
  • Desky dokonale vetknuté – jsou zazděny do zdiva z cementové malty, množství výztuže navrhujeme na ohybový moment v poli od spojitého zatížení.
  • Desky s náběhy – použití pro větší zatížení a rozpětí, desky vetkneme do podpor.
  • Krakorcové desky – jednostranně vetknuté, dokonale spojeny s podporou.
  • Spojité desky – podporované více než dvěma podporami.
  • Křížem vyztužená deska – nosná výztuž v obou směrech konstrukce, rozlišujeme je podle uložení.
  • Trám – délka převládá nad šířkou a výškou, jsou namáhány ohybem a smykem, podle uložení: prostě uložená, částečně nebo dokonale vetknuté jednostranně nebo oboustranně.
  • Trámy s náběhy – jsou k podpoře zesilovány, navrhujeme je při překlenutí velkých prostorů, použití výjimečně.
  • Spojité trámy – mají více podpor než dvě.
  • Krakorce – jednostranně vetknuté do podpor, namáhány ohybem a smykem – horní.
  • Průvlaky – podporují trámy, namáhány ohybem, smykem i krutem.
  • Překlady – ohyb a krut.
  • Táhla – tah – přenáší výztuž.

 

Šikmé lomené a zakřivené konstrukční prvky:

  • Šikmé desky – schodišťová ramena, namáhány jako šikmé nosníky.
  • Šikmé nosníky – schodnice, prvky uložené na nestejně vysokých podporách, v konstrukci vzniká normálové napětí v tlaku a v tahu (přenášíme nosnou výztuž), schodnice namáhána krutem – přenášíme třmínky.
  • Lomené desky – nosné prvky s lomenou osou, střešní desky = lomenice.
  • Nosníky se zakřivenou podélnou osou – u inženýrských staveb, veřejné budovy, stadióny, výstavní haly.
  • Desky zakřivené v jednom směru – pro nepatrnou tloušťku je nazýváme skořepiny.
Autor: Martina Dvořáková
 

comments powered by Disqus