Garáže jsou u nás často přímo součástí domu, když tvoří například suterén nebo přístavek pevně spojený s domem. Další možností jsou samostatné stavby pevné (zděné nebo dřevěné) či otevřené garáže (pergoly) od domu vzdálené.
V hotových projektech typových rodinných domů stavebních firem bývá garáž již danou součástí domu, v jiném případě si ji můžeme nechat přizpůsobit podle svých představ.
Komu spíše záleží na čisté linii domu, jehož estetiku chce nechat vyniknout, nenalepí na něj ještě garáž, ale nechá ji řekněme na opačném konci zahrady, s výjezdem na ulici, ozeleněnou masivní popínavou rostlinou, jako je například vistárie, a obklopenou jehličnany. S domem se garáž může spojit vyhřívaným chodníkem.
I když je garáž jakákoliv, potřebuje být předpisově odvětraná a mít co nejvýhodnější typ vrat tak, aby nám to vyhovovalo. Podle toho, zda vycházíme jednou, dvakrát týdně, nebo jsme stále v pohybu a z garáže se vyřítíme několikrát denně.
Důležité je zejména rozhodnout, zda koupit ručně, nebo dálkově ovládaná garážová vrata. Rozdíly jsou zřejmé, pohodlí je nesrovnatelné - ovládání bývá kombinací ručního dálkového ovladače a ještě ovladače na stěně garáže. Vybrat si můžeme v obou variantách ovládání posuvná nebo výsuvná vrata. Protože jsou rozděleny na úseky, říká se jim sekční vrata. Třetí možností jsou pak vrata rolovací.
Všechna vrata musí mít kvalitní boční i podlahové těsnění a také pojistku pro případ výpadku proudu (tedy kliku na otevření a potom možnost odblokování). Jistější a pohodlnější je ale vždy vybudovat druhé malé dveře do garáže. Vrata jakéhokoliv typu elektricky ovládaná musí být zajištěny tak, aby byly bezpečné proti násilnému vniknutí zlodějů do garáže v době výpadku proudu.
Vratové křídlo je tu složeno z jednotlivých úseků, sekcí. Ty mohou být asi půl metru vysoké nebo o něco výše, složené z několika vrstev - bývá to vnitřní a venkovní plech propojený polyuretanovou pěnou, s bezpečnými spoji, ve kterých nemůže uvíznout například náš prst. Velkou hmotnost vrat je potřeba odlehčovat, což zajišťuje speciální pružina, která umožní i bezproblémové ruční otevření.
Výsuvná vrata se odklápějí ke stropu, a tak trošku sníží výši garáže - s tím je třeba počítat řekněme při koupi nového vyššího vozu. Ještě může nastat malý problém, když někdo zajede do garáže plně naložený a po vyložení se výška auta zvýší ...
V garáži rodinného domu se dají zvolit i rolovací vrata z hliníkových lamel, které se při otevření zarolují do dlouhého boxu z aluminia u stropu. Ten má hloubku a výšku asi 30 x 30 až 40 x 40 cm a při otevření chrání vrata proti prachu a poškození. Zvolit lze opět pohodlné dálkové ovládání doplněné ručním. Důležitým doplňkem je tzv. protipádová brzda, která zamezí náhodnému odrolování vrat k boxu.
Zde se naopak výška garáže nesnižuje a tento typ vrat dovoluje projít i při částečném otevření. Bývají vyrobeny ze stejných komponentů, sekcí jako vrata předchozí. Posuvná i výsuvná vrata se vyrábějí i ke dvojgarážím.
Při pohledu ze satelitu jedné čtvrti nápadně záři jeden čtvereček - po přiblížení se z něj vyklube střecha garáže - skelný vlnitý sklolaminát, který extrémně odráží sluneční záření. Nezapomínejme, že střecha dvojgaráže je opět rozměrná plocha, kde předtím například rostl strom a bylo množství zeleně. Nahradit se to dá ozeleněnou střechou, která je zejména na plochou nebo mírně zkosenou střechu garáže ideální; to je nejšetrnější a oku lahodící řešení. Zeleň se dá zvolit vyšší nebo nízká. Střecha samostatně stojící garáže se tak v létě chladí, v zimě dobře izoluje.
V garážích přisazených k rodinnému domu se většinou využívá stejná střešní krytina jako má dům, střecha je tak vizuálně sjednocená.
Autor: Lenka KostkováJakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez předchozího písemného souhlasu našeinfo.cz zakázáno.
Fotografie jsou pouze ilustrativní - zdroj fotografií sxc.hu