Garáže a garážová vrata
Tak, jak si kdo cení své auto, tak pečlivě i vybuduje "domek" pro něj. Garáže u nás jsou často bezpečnější než na západ od nás.
Garáže jsou u nás často přímo součástí domu, když tvoří například suterén nebo přístavek pevně spojený s domem. Další možností jsou samostatné stavby pevné (zděné nebo dřevěné) či otevřené garáže (pergoly) od domu vzdálené.
V hotových projektech typových rodinných domů stavebních firem bývá garáž již danou součástí domu, v jiném případě si ji můžeme nechat přizpůsobit podle svých představ.
Auto v zeleni
Komu spíše záleží na čisté linii domu, jehož estetiku chce nechat vyniknout, nenalepí na něj ještě garáž, ale nechá ji řekněme na opačném konci zahrady, s výjezdem na ulici, ozeleněnou masivní popínavou rostlinou, jako je například vistárie, a obklopenou jehličnany. S domem se garáž může spojit vyhřívaným chodníkem.
Vrata
I když je garáž jakákoliv, potřebuje být předpisově odvětraná a mít co nejvýhodnější typ vrat tak, aby nám to vyhovovalo. Podle toho, zda vycházíme jednou, dvakrát týdně, nebo jsme stále v pohybu a z garáže se vyřítíme několikrát denně.
Důležité je zejména rozhodnout, zda koupit ručně, nebo dálkově ovládaná garážová vrata. Rozdíly jsou zřejmé, pohodlí je nesrovnatelné - ovládání bývá kombinací ručního dálkového ovladače a ještě ovladače na stěně garáže. Vybrat si můžeme v obou variantách ovládání posuvná nebo výsuvná vrata. Protože jsou rozděleny na úseky, říká se jim sekční vrata. Třetí možností jsou pak vrata rolovací.
Všechna vrata musí mít kvalitní boční i podlahové těsnění a také pojistku pro případ výpadku proudu (tedy kliku na otevření a potom možnost odblokování). Jistější a pohodlnější je ale vždy vybudovat druhé malé dveře do garáže. Vrata jakéhokoliv typu elektricky ovládaná musí být zajištěny tak, aby byly bezpečné proti násilnému vniknutí zlodějů do garáže v době výpadku proudu.
Výsuvná vrata
Vratové křídlo je tu složeno z jednotlivých úseků, sekcí. Ty mohou být asi půl metru vysoké nebo o něco výše, složené z několika vrstev - bývá to vnitřní a venkovní plech propojený polyuretanovou pěnou, s bezpečnými spoji, ve kterých nemůže uvíznout například náš prst. Velkou hmotnost vrat je potřeba odlehčovat, což zajišťuje speciální pružina, která umožní i bezproblémové ruční otevření.
Výsuvná vrata se odklápějí ke stropu, a tak trošku sníží výši garáže - s tím je třeba počítat řekněme při koupi nového vyššího vozu. Ještě může nastat malý problém, když někdo zajede do garáže plně naložený a po vyložení se výška auta zvýší ...
Rolovací vrata
V garáži rodinného domu se dají zvolit i rolovací vrata z hliníkových lamel, které se při otevření zarolují do dlouhého boxu z aluminia u stropu. Ten má hloubku a výšku asi 30 x 30 až 40 x 40 cm a při otevření chrání vrata proti prachu a poškození. Zvolit lze opět pohodlné dálkové ovládání doplněné ručním. Důležitým doplňkem je tzv. protipádová brzda, která zamezí náhodnému odrolování vrat k boxu.
Posuvná vrata
Zde se naopak výška garáže nesnižuje a tento typ vrat dovoluje projít i při částečném otevření. Bývají vyrobeny ze stejných komponentů, sekcí jako vrata předchozí. Posuvná i výsuvná vrata se vyrábějí i ke dvojgarážím.
A co střecha?
Při pohledu ze satelitu jedné čtvrti nápadně záři jeden čtvereček - po přiblížení se z něj vyklube střecha garáže - skelný vlnitý sklolaminát, který extrémně odráží sluneční záření. Nezapomínejme, že střecha dvojgaráže je opět rozměrná plocha, kde předtím například rostl strom a bylo množství zeleně. Nahradit se to dá ozeleněnou střechou, která je zejména na plochou nebo mírně zkosenou střechu garáže ideální; to je nejšetrnější a oku lahodící řešení. Zeleň se dá zvolit vyšší nebo nízká. Střecha samostatně stojící garáže se tak v létě chladí, v zimě dobře izoluje.
V garážích přisazených k rodinnému domu se většinou využívá stejná střešní krytina jako má dům, střecha je tak vizuálně sjednocená.