Čínský obkročný autobus je realitou. Auta jezdí pod ním!

To, co vypadalo nejprve jen jako fikce budoucnosti, má blízko k realitě. Projekt obkročného autobusu dospěl do stádia funkčního prototypu. Zatím prošel 300 metrů.

Princip obkročného autobusu je v podstatě jednoduchý. Je tak široký a tak vysoký, že pod ním může běžet běžný provoz. Sloupy nadzemních drah suplují jeho vysoké "nohy" .

Číňané už dříve šokovali svět vizí autobusu, který by byl široký jako dvouproudová cesta či dálnice a tak vysoký, že by pod ním mohly jezdit auta. Mělo by to řadu výhod. Takový autobus by nezabíral místo, byl by imunní vůči dopravním zácpám, nevytvářel by je a navíc mohl využít již existující infrastrukturu. Za projektem "obkročného autobusu" s názvem TEB (Transport Elevated Bus) stojí inženýr Song Youhou. A věří mu, protože budování takových linek veřejné dopravy by bylo nesrovnatelně levnější než výstavba nadzemních drah.

 

Systém sice působí dost futuristicky, ale Číňané ukázaly, že může fungovat. V extrémně krátkém čase, přibližně za čtyři měsíce od představení projektu v Pekingu, postavili první funkční prototyp. A přestože mu říkají autobus, blíže má spíše k tramvaji nebo trolejbusu. Energii totiž čerpá z trolejového vedení a jezdí v jakýchsi kolejích, i když na klasických pneumatikách obutých na šestnácti kolech. Rozměry jsou přímo gigantické. Autobus má šířku 7,8 metru, délku 22 metrů a na výšku 4,8 metru. Stále by však vešel pod většinu současných mostů, protože je to jen o málo více, než mají například patrové autobusy.

Prototyp má šířku 7,8 metru, délku 22 metrů a výšku 4,8 metru. Podlaha je od asfaltu vzdálena dva metry.

Největší zajímavostí je však výška podlahy kabiny, která je od asfaltu vzdálena dva metry. Pod TEB-em by tak mohla jezdit většina normálních aut. Navíc by nebrzdil provoz ani během stání na zastávkách. A pokud by potřeboval provoz z nějakého důvodu tento kolos přece jen zastavit, má na svých širokých nohách semafory. Do prototypu, který absolvoval první zkušební jízdu, na dráze dlouhé 300 metrů, se vejde 300 cestujících, ale Song Youhou má mnohem větší ambice. Předpokládá, že z TEB-u by bylo možné vytvářet soupravy, jakési vlaky s délkou až 60 metrů. Pak by v něm mohlo cestovat až 1 400 lidí. Předpokládá cestovní rychlost 50 km / h.

Pochopitelně, možná je i větší délka soupravy, problém by však nastal se zastávkami, které by musely být extrémně dlouhé. I tak si TEB vyžádá vybudování vysokých nástupních ostrůvků, protože jeho dveře jsou dva metry nad zemí. To by se zvládnout dalo, jak ukázal první úspěšný test, který proběhl ve městě Čchin-chuang-tao is cestujícími. Otázkou je spíše chování tohoto gigantu v zatáčkách, protože má extrémní rozchod kol a také rizika v případě, že dojde přece jen ke kontaktu s autem vyšším než dva metry. Na cestách, kde by TEB jezdil, by tedy musely být vyloučeny z provozu některé typy vozidel, například autobusy či kamiony. Jedině pokud by byl obkročný autobus ještě vyšší.

Zdá se, že Číňané berou projekt i přes stále nezodpovězena otázkám vážně. Ekonomické důvody hovoří totiž jasnou řečí. Takže o pár let se možná dočkají některé čínské města prvních reálných drah TEB-u.

 

Autor: Martina Dvořáková
 

comments powered by Disqus


Podobné články