Jaké máte cíle?
Už jsme si řekli, že úspěch znamená splnit nějaký konkrétní cíl. Pojďme nyní definovat, co je to cíl. Mnoho lidí si za cíl dá nějakou oblast. Například chci se stát milionářem. Nebo chci být špičkový letec. Nebo chirurg. Toto všechno jsou cíle.
Pokud si chcete dát takový cíl, správně by bylo, abyste si k tomuto cíli dali i nějaké parametry. Zatímco totiž nebude mít Váš cíl parametry, zůstává spíše snem, než např. chci zhubnout. To není žádný cíl. To je sen, touha, která se může a nemusí nikdy splnit. Zatímco nemá tento cíl parametry, je to jen sen. Proto musíte svému cíli nastavit vlastnosti, které ho od snu odliší. Zpravidla to vyžaduje množství dat a podobně.
To znamená, pokud chcete zhubnout, Váš cíl musí být měřitelný např. "chci zhubnout dvacet kilo, bude to dokonce roku 2010". Takto stanovený cíl je již možné i kontrolovat.
Kontrolu čísli, nevzpomínám náhodou. Důležité je vědět, kde jste dnes, a kam se chcete posunout, aby se nestalo, že Vaším cílem bude nakonec stagnace. Proto si zhodnoťte situaci a všechno si zapište. Pokud je známo, že hubnout budete zhruba na úrovni dvou kil za jeden měsíc, umíte si vypočítat, kolik kil jste schopni shodit za určité časové období. Takto postavený cíl je realistický a můžete se mu začít postupně věnovat.
Podobné je to i s jinými cíli. Pokud se chcete stát milionářem, tak musíte umět říci, kolik milionů chcete mít, kdy to má být hotové. Zde samozřejmě narazíte na vážnější problémy. Ne každý milionář dokáže peníze získávat stejným tempem. Proto budete mít mnohem více problémů definovat, kolik milionů jste schopni vydělat například za měsíc nebo týden.
A zde přichází do hry otázka, co si vlastně snažíte položit jako cíl. Mnoho lidí chce dosáhnout určitého výsledku a tento výsledek pojmenují jako cíl. Typickým výsledkem je například "hubnutí" nebo "mít hodně peněz". Tyto sny nebo touhy jako výsledek jsou pochopitelné a srozumitelné. Avšak nejsou to správně definované cíle. Nepomůže jim ani kvantifikace kolik a kdy. Ten problém vzniká proto, že mnoho peněz nebo hubnutí nejsou cíle. Jsou to efekty.
Efekt je výsledek nějakého snažení. Pokud si za cíl stanovíte jen efekt, velmi často se dostanete do situace, že sice řeknete, že byste to chtěli, ale nevíte jak dál. Nevíte, kde začít. Neumíte to realizovat. To znamená, například chci se stát milionářem, ale nevím, jak to mám udělat. To je typická ukázka toho, kdy jsme efekt zvolili za cíl.
Pokud dobře definujete správný cíl, automaticky Vám z jeho definice vyplyne série kroků, které máte provést, aby se cíl splnil. Pokud bude cíl plnit, budete mít efekt, který očekáváte.
To znamená, pokud se chcete stát milionářem, tak ty miliony jsou jen efektem, nikoliv cílem. Měli byste si jako cíl dát poskytnutí nějaké služby, která bude zpoplatněna. Založíte firmu, která bude úspěšná v poskytování určité služby. Efektem této činnosti bude, že zbohatnete.
Pokud bych se Vás zeptal, jak získat dvacet milionů euro, velmi pravděpodobně byste mi neuměli odpovědět (kdybyste mi odpovědět uměli, už je určitě máte dávno na účtu).
Ale pokud se zeptám, jak vyrobit, distribuovat a prodávat například žvýkačky, asi Vás hned napadne, co by se asi mělo udělat. Pokud to uděláte dobře, velmi pravděpodobně na tom i vyděláte.
Pokud si položíte za cíl založit firmu, můžete přemýšlet nad tím, jaká firma by to měla být. Mohlo by to být v oblasti, v níž se vyznáte. Měli byste to dělat rádi a měli byste to umět dělat velmi dobře.
Předpokládejme, že jste fotograf. Dokážete výborně fotografovat. Založíte si tedy firmu, která bude nabízet fotografie pro Fotobanku pro různé časopisy. Vaším cílem tedy již nebude stát se milionářem, ale založit internetovou fotobanka, na níž se budou prodávat Vaše fotografie. Pokud si tímto způsobem formulujte cíl, velmi jednoznačně Vám z toho vyplynou kroky, které máte udělat, abyste ho mohli realizovat. Právě toto je rozdíl mezi tím, co je to cíl a co je to efekt. Pokud totiž chcete realizovat internetovou fotobanka, dovedete hned říct, že na to je třeba mít vlastní doménu, webhosting, zajistit nějaký způsob platby zákazníkům, že musíte začít fotografovat obrázky, které budete v této fotobance prodávat, že potřebujete na tu Fotobanku nějakou formu reklamy a podobně. Stačí tyto kroky správně řadit a můžete začít vykonávat činnost, která by měla být úspěšná, pokud si vše dobře připravíte a pokud o Vaše obrázky bude dobrý zájem.
Podobné je to i s cílem a efektem při hubnutí. Vy, co máte nadváhu, asi Vás zklamu. Hubnutí není cíl, ale efekt. Právě proto tolik lidí neví, co vlastně mají udělat, aby zhubli. Zkoušejí zoufale různé diety, bojují se svou hmotností, každé ráno se váží a přesto, pokud se díváte na tyto lidí v průběhu jejich života, stále přibírají. Co to znamená, to znamená právě to, že bojují s efektem.
Hubnutí nebo přibírání je totiž efektem životního stylu. Jakmile byste chtěli přejít na zdravější životní styl, to už je cíl, který je přesně popsatelný a jen z jeho pojmenování Vám hned vyplynou kroky, které máte udělat. To je velmi velký rozdíl oproti hubnutí. Zatímco při snaze hubnout si můžete říct, že chcete zhubnout dvě kila týdně, nedosáhnete to, protože nevíte, co přesně máte dělat. Pokud si ale jako cíl zvolíte například zdravější životní styl, stačí si přečíst nějakou tu knihu a hned víte, co se pod touto kouzelnou zkratkou skrývá. Znamená to, více se hýbat, rozumněji se stravovat, nějakou tu relaxaci a Váš životní styl se stane zdravější. Ve chvíli, kdy to tak uděláte, s překvapením zjistíte, že vůbec nehledáte, že jste stále lepší s kondicí a Vaše kila se kamsi ztrácejí ani nevíte jak a proč. Efektem zdravějšího životního stylu totiž je zdravá hmotnost.
Právě takto definovaný cíl je správný, protože umíte přesně definovat, co máte dělat.