Malé děti v nových rodinách
Láskyplný vztah pomůže doběhnout zameškané
Psychoterapeutka Zuzana Zimová porovnává vývoj dětí vyrůstajících ve fungující rodině, resp. v dětském domově.
Je výrazný rozdíl - z hlediska vývojové psychologie - mezi maličkými dětmi vyrůstajícími v dobře fungující rodině a dětmi z dětského domova?
- Nejdříve si musíme říci, co miminka potřebují. Především jsou to spolehlivé a stále vztahové osoby - psychologové je nazývají mateřské osoby. Může to být matka - co je ideální stav, protože jde o přirozené pokračování nitroděložního vývoje. Pokud to není možné, může se touto důležitou vztahovém osobou stát otec, někdo z příbuzenstva nebo náhradní rodič.
Které jsou podstatné charakteristiky mateřské osoby?
- Pro miminko je důležité, aby mělo u sebe někoho, kdo je stálý, neměnný, vždy znovu a znovu znatelný, aby se mohlo k němu děťátko připoutat s jistotou, že toto pouto je stále posilovány, potvrzováno. Mateřská osoba má být spolehlivá - poslouchá a rozeznává signály dítěte. To znamená, že reaguje na to, když pláče, když vydává zvuky, dělá různé pohyby. Vnímá existenci miminka, víceméně dokáže dešifrovat jeho komunikaci. Ví, kdy je hladové, kdy potřebuje přebalit, kdy se potřebuje pochovat, kdy komunikovat.
Pokud má miminko k dispozici takovou osobu, vzniká mezi nimi vazba, připoutání, které je základem důvěry v okolní svět. Na základě této důvěry je dítě schopno dalšího zdravého vývoje.
Jak je to u dítěte v dětském domově?
- Nemá dostatečně naplněnou ani jednu z těchto potřeb. Jeho vztahová osoba není stálá, protože se při něm střídají několik tety nebo strýcové. Navzdory snaze dobře opatrovat dětičky, které jsou jim svěřeny, nemají vychovatelé v dětských domovech šanci reagovat na signály tak jako opatrující osoba doma. Když si představíte, že se staráte byť jen o čtyři děti ve stejném věku, jistě si domyslíte, kolik signálů dítěte je prepočutých, na kolik z nich se reaguje pozdě nebo nesprávně.
Jaké zaostávání mohou mít děti vyrůstající v dětském domově?
- Pokud budeme vycházet z toho, co jsme již uvedli, můžeme předpokládat, že zaostávání dětí z dětského domova bude souviset s jejich nenaplněnými potřebami.
Miminko, které nemá vytvořenou spolehlivou vazbu k mateřské osobě, trpí různými projevy psychické deprivace. To je pojem, který známe z dlouholeté práce prof. Matějček a jeho spolupracovníků. Zabýval se dlouhodobým sledováním dětí, které vyrůstaly v institucionální péči.
Miminko v dětském domově nemůže být středem vesmíru, jak je to v domácnosti, kde přibude nový člen - všimněte si někdy maminku, která přišla se svým miminkem domů z porodnice. Neustále ho sleduje, poslouchá, zda dýchá, jak má, je stále nastavena reagovat na nejmenší projev nespokojenosti a prožívá s děťátkem jeho spokojenost. Dětem v domovech se takové soustředěné pozornosti nemůže dostat. Musí počkat, až přijde na ně řada.
Proč jsou děti v dětských domovech apatické?
- Každé děťátko si ptá péči. Dává najevo, že není v pohodě. Pokud je vše tak, jak má být, miminko se učí, že pokud něco potřebuje, vydá signál, tento je mateřskou osobou zachycen, dešifrování a nepohoda je změněna na pohodu. Děti v dětských domovech tuto zkušenost nemají. Sice signalizují nepohodu, ale jejich signály jsou prepočuté nebo reakce na ně přichází pozdě. To přivádí děti k přesvědčení, že nemohou ovlivnit, co se s nimi děje. Postupně se stávají apatičtí a přestávají vysílat signály, že něco potřebují. Jakoby se pláč stával pro ně zbytečným. Tyto děti se na první pohled jeví jako velmi spokojené, nepláčou, většinu času prospí. Jejich spokojenost je však pouze zdánlivá. Jsou to projevy dítěte, které se vzdalo naděje, že se o něj někdo postará.
A jeho celkový vývoj?
- Děti v dětských domovech v celkovém vývoji zaostávají. Ty v domácím prostředí dostávají přiměřené množství nových podnětů, jejich organismus je udržován v aktivitě. Dětem v domovech se nedostává tolik pozornosti a proto postupují pomaleji. Nemají k dispozici někoho, kdo je na ně naladěn a dostatečně rychle zpozoruje jejich pokroky a podporuje je v dalším vývoji. Mnohé z těchto dětí působí ustrašeně, nemají chuť zkoumat nové podněty, změna je spíše vyleká, než by je podnítila k zvědavosti. Často se jeví, jakoby byli mladší, než jsou. Zaostávání je u malých dětí najpozorovateľnejšie v takových projevech, jako je zvedání hlavičky, převalování se z bříška na záda, sezení, stání, chůze.
Takové dítě zvykne vykonávat stereotypní pohyby ...
- Pokud není naplněna jeho potřeba láskyplného kontaktu ve chvílích, kdy se necítí dobře, nikdo ho nevezme do náruče, nepokolíše ho, nemluvil se mu klidným hlasem, dokud se neuklidní, snaží se uklidnit samo . Kolísá se,,, hladká "si tvářičku a pod. V tomto sebaupokojovaní však nenachází to, co by potřebovalo.
Projevem nedostatku připoutání je i to, že dítě nemá lidí rozdělených na svých a cizích. Stejně důvěřivě nebo nedůvěřivě se chová ke každému.
Je možné následky psychické deprivace odstranit?
- Dost dlouho přetrvával názor, že ne. Nicméně zkušenosti ukázaly, že děti, které se dostaly do pěstounské péče, najednou začali rychle postupovat, jakoby se,, probudili ". Znamená to, že pokud dítě najednou získá svou důležitou vztahovou osobu, dokáže si k ní utvořit potřebnou vazbu av jistotě, která z ní vyplývá, může pokračovat ve svém vývoji. Jeho zkušenosti s okolním světem se mění. Postupně si buduje důvěru k blízkým lidem ak svým vlastním schopnostem. Ztrácí strach z nového a začíná aktivně zkoumat své okolí. Láskyplný opatrující vztah jim pomáhá doběhnout zpoždění, v něm dostanou to, co jim chybí.
Porovnávání asi vhodné není ...
- Náhradní rodiče, kteří si přinesou domů miminko, se musí přizpůsobit jeho vývojové stupni a postupně rozvíjet jeho schopnosti navazujíc na to, co už umí. Potřebují hodně trpělivosti a podpory okolí, neboť péče o deprimovanou děti je namáhavá. Často jsou neklidné, netrpělivé, nedokážou se soustředit dostatečně dlouho na jednu činnost. Toto jim ztěžuje pokrok a proto se musí rodiče vzdát porovnávání s jinými dětmi v jejich věku, sledování jejich pokroků podle různých tabulek.
Jak dlouho překonávají děti následky psychické deprivace?
- Různé. Závisí to od hloubky deprivace, ale i od vrozených schopností dítěte vyrovnávat se s nepříznivými situacemi. Některé děti dohoní svůj deficit poměrně rychle, jiným to trvá déle. Náhradní rodiče by měli být připraveni například na to, že jejich dítě nebude moci nastoupit do školky ve třech letech tak jako jiné děti, že budou muset být doma na rodičovské dovolené déle. Stejně se nezřídka stává, že dětem doporučí odklad školní docházky.
Co ovlivňuje jejich mentální a zdravotní stav?
- Jsou to vrozené schopnosti dítěte - jak je odolné vůči nepřízni, zda se narodilo zdravé, nebo se musí vyrovnávat is nějakým oslabením. Samozřejmě vliv má délka pobytu v instituci. Děti, které se dostanou do rodiny během prvních tří měsíců, postupují rychleji než ty, kterým se to podaří později.
Je pro dítě přínosem, pokud alespoň jistý čas žilo s biologickou mámou?
- Pro dítě má značný význam, zda od narození bylo opuštěné, nebo alespoň několik týdnů, měsíců žilo se svou matkou. Pro získání životní síly, jistoty je velmi důležité, aby miminko mělo včasnou zkušenost s mateřskou osobou, i když to možná znamenalo žít v nevyhovujícím prostředí. Dítě, které cítilo, že jeho máma ho má ráda, mnohem snadněji naváže vazbu, mnohem rychleji u něj proběhne potřebný proces připoutání k náhradním rodičům. Jeho prvotní zkušenost není poznamenána úplnou opuštěnosti a bezmocností. To samozřejmě neplatí v případě, že bylo zanedbávány nebo mu bylo ubližováno.
Jak si mají rodiče pomoci, když si přinesou z dětského domova zaostávající dítě?
- Náhradní rodiče vpadnout do své role náhle, aniž by si prožili se svým dítětem různé vývojové fáze. Je to velmi náročné a vyčerpávající. Nejdůležitější je pro ně to, aby měli kolem sebe blízké lidi, kteří je dokáží podpořit, podržet. Takových, kteří chápou jejich únavu, jsou schopni zbavit je od starostí, povzbudit ve chvílích, kdy se jejich zmocňují pocity beznaděje a možná i pochybnosti o tom, zda tuto těžkou úlohu zvládnou.
Pomáhají rady jiných maminek?
- Děti, které trpí následky deprivace, ne vždy reagují tak, jak je to obvyklé, takže dobře míněné rady někdy působí neúčelně, až škodlivě. Pokud se nedaří náhradní mámě tyto rady aplikovat, má pocit méněcennosti, jakési rodičovské neschopnosti. Často se ptá, jak to, že jiným maminkám to vychází a mně ne? Proč moje dítě zareaguje úplně opačně než jiné? Co dělám špatně?
Na koho se náhradní rodiče mohou obrátit?
- Oporu mohou hledat u odborníků - psychologů, poradců, kteří se vyznají v problematice psychické deprivace, znají odlišnosti dětí vyrůstajících v podmínkách dětských domovů. Někdy je dobré obrátit se na nich i tehdy, když nemají žádný vypouklý problém, jen se potřebují ujistit, zda to, co se děje s jejich dítětem je,, normální "a potřebují se ujistit v tom, jak postupují. Takovou poradenskou a konzultační pomoc poskytují i centra Návrat.
Existuje vhodná literatura?
- Ano, zabývá se specifiky přístupu k dětem v náhradní rodinné péči. Jsou to publikace již zmíněného prof. Matějček, velmi dobrá je i knížka Adopce, vztah založený na slibu. V Návrat máme poměrně rozsáhlou knihovnu, která je k dispozici i náhradním rodičům, umíme poradit literaturu ke konkrétnímu problému.
,, Děti, které se dostanou do rodiny během prvních tří měsíců, postupují rychleji než ty, kterým se to podaří později. "