Jak na prezentaci?

Na vysoké škole (ale i jinde) se často můžete setkat s předměty, které jsou čistě založeny pouze na prezentacích studentů (ať už z důvodu potřeby hodnocení nebo lenosti vyučujícího.

Pár tipů, kterých je dobré se při prezentaci držet:

 

1. Nepoužívejte okoukaná témata PowerPointu

Na internetu je kopec šablon, které nejsou jen profesionální, ale i tematicky zaměřené. Co se týče písma, nevybírejte háčkové (jako je např.. Times New Roman), protože je hůře vidět na projektorech. Vhodná neháčková písma jsou Verdana, Tahoma, Calibri, atd… Výběr typu písma napovídá něco o Vaší osobě. Dbejte třeba i na velikost písma, jinak je slide prakticky k ničemu.

 

2. Nepřehánějte to s efekty 

Animace jsou nutnost, ale všeho moc škodí. Obrázkem, který přiletí, následně se otočí, začne skákat a pak odletí, sice dokážete, že něco víte o PowerPointu, ale vypadá to spíše infantilně jako pěkně. Využívání různých zvuků může působit rušivě.

 

3. Pokud rádi čtete, jděte do čtenářského klubu

Věty nemají v PowerPointu co hledat. Zkraťte je do hesel a ještě lépe do obrázků, grafů, tabulek a podobně. Microsoft PowerPoint 2007 má funkci SmartArt, se kterou rychle a snadno převede text do nějakého dobře vypadajícího a pochopitelného režimu.

 

4. Nebuďte nehybný!

Častá chyba, kterou dělá téměř každý, je postáváním u klávesnice a monotónní přepínání slidu. Nastavte si PowerPoint tak, aby nadpisy, texty a případně efekty se spouštěly po předchozím a ne po kliknutí myší. Procházením se po třídě nutí obecenstvo dávat pozor. Pokud Vás už neposlouchají, alespoň pozorují Vaši chůzi a nepodřimují. Ideální by bylo, kdybyste měli ovládání od projektoru, kterým se budete posouvat mezi slide.

 

5. Komunikujte i neverbálně 

Gesty poutáte pozornost.

 

6. Důležité věci pište 

zvýrazňujte, vysvětlujte a ukažte, že danému rozumíte.

 

7. Ačkoli se to doporučuje, na začátek prezentace nedávejte obsah.

Zaprvé si to nikdo nezapamatuje, nikoho to nezajímá a je to opravdu nepodstatná informace. Navíc připravíte obecenstvo o jakýsi druh překvapení či napětí toho, co bude následovat. Je to možná něco podobného, jako kdybyste se hned na začátku knihy dozvěděli, že vrahem je zahradník.

 

8. Nedávejte vše do PowerPointu 

Velké obrázky (tabulky, grafy, ...) mějte uloženy odděleně a během prezentace přepněte do příslušného programu. Vypadá to profesionálně a opět nutí obecenstvo sledovat, co děláte. Samozřejmě nikdy nezapomeňte uvést zdroj, ze kterého jste čerpali. Vždy se najde někdo z publika (minimálně vyučující), co vás bude chtít zkritizovat nebo dostat a neuvedení pramene informací je ta nejsnazší možnost.

 

9. Prezentaci zásadně začněte otázkou publiku 

Např. vysvětlujete rozdíl mezi žárovkami a zářivkami a zeptáte se, kolik z přítomných doma většinou používají zářivky. Jiný příklad: na prezentaci, o možnostech podnikání na internetu, se zeptáte, zda někdo má nebo zvažuje svou vlastní webovou stránku a jak ji hodlá využít. Příkladů je mnoho a určitě Vás něco napadne k danému tématu.

 

10. Buďte okouzlující 

Prezentování by se dalo přirovnat k balení dívek (kluků?). Musíte být šarmantní, vtipní, duchaplní k tomu, abyste zaujali. Tento bod je obtížné splnit, zejména pokud to nemáte vrozené. Ale nic není černobílé a dokonce i tomuto se dá nějakou praxí alespoň částečně dospět.

 

11. Mějte šajnu o tématu

Neznamená to však, že se musíte učit prezentaci nazpaměť. Věřte, vypadá to stejně špatně, jako když nevíte o čem mluvit. Doporučuji, si udělat jakýsi výtah z tématu (resp. z prezentace), a ten si párkrát přečíst podle potřeby. Pokud si nejste jisti a bojíte se, že zapomenete jak pokračovat, mějte výtah položený někde na blízku. Určitě ho nedržte v ruce. Tréma dělá své, a i když nejste trémista, je možné (téměř jisté), že se Vám začnou třást ruce.

 

12. Na konci PowerPointu dejte slide, kde dáváte prostor na otázky a poděkujte za pozornost.

 

A jak víte, že jste zaujali a vaše prezentace byla úspěšná?

Buď dostanete bouřlivý potlesk a standing ovations, nebo minimálně padne alespoň jedna otázka k tématu (pokud jste opravdu zaujali, tak jich padne více, případně vznikne diskuse).

 

Tyto tipy vám nezaručují úplný úspěch prezentace, minimálně však z toho bude publikum něco mít a neuchýlí se ke klasickému zívání, hraní piškvorek, …

 

comments powered by Disqus


Podobné články


Jaká jsou základní pravidla při psaní životopisu?

Není to slohové cvičení! Určitě nepište životopis jako vyprávění - ideální životopis je strukturovaný. Je...
více…

Brzdy, blokanty a kladky

Brzdy, blokanty a nejrůznější kladky hojně využívají nejen horolezci, ale také speleologové, arboristé (stromolezci)...
více…

Smyčky - sešité, expresní a pomocné šňůry

Sešité, expresky nebo metráž? Řeč bude o smyčkách neboli smycích, které patří mezi nezbytnosti každého horolezce....
více…

Jaký notebook se hodí pro vaše účely?

Vybíráte nový notebook, ale v záplavě modelů od jednotlivých výrobců se nevyznáte? Vycházejte z toho, pro jaké...
více…

Podle čeho vybírat pracovní oděvy?

Pracovní oděvy jsou důležitou součástí některých povolání. Měly by být dostatečně pohodlné, aby neomezovaly...
více…

Limitovaná série – summer/léto 2017

Vůně léta může vyvolat příjemné vzpomínky a dokonale osvěžit bytový i komerční prostor. Na to vsadil i přední...
více…

AROMA DIFUZÉR CARPEX MICRO ( S VŮNÍ )

Aroma difuzéry patří mezi nejmodernější produkty, které jsou na trhu s interiérovými osvěžovači vzduchu. Své...
více…

Vyměnitelná vůně OURFRESH – Cotton Blossom

Používání osvěžovače vzduchu se již stalo téměř samozřejmostí v našich domácnostech a komerčních prostorech....
více…

Šťastný životní styl s online pomocí

Každý z nás touží žít šťastný život, pozitivně myslet a zdravě se cítit. Naše doba je tak zrychlená a náš...
více…

4 nejčastější chyby při výběru pracovní obuvi

Máte doma kvalitní pracovní boty? Že ne, případně je nepoužíváte? Chyba! Rozhodně se vyplatí mít minimálně...
více…