Co dělat, když sekačka nefunguje
Když na benzínce koupíte benzín, mívá trvanlivost 3-4 měsíce, než se zkazí. Takže pokud jste přes zimu sekačku nepoužívali, může být benzín zkažený.
Kontrola paliva v sekačce
Nejjednodušší způsob, jak to zjistit, je čichem. Všichni známe pach benzínu, když se čerpá na benzínce, takže pach musí být podobný. Otevřete otvor v nádrži a rukou si přivaňte vzduch k nosu. Nedávejte nos přímo k nádrži, protože benzín je jedovatý a může Vám ublížit. Pokud má normální pach, je nejspíš v pořádku, pokud je však cítit jako barva nebo lak, pak je zkažený a potřebuje vyměnit. Pokud si nejste jisti, raději ho vyměňte.
Odstranění starého paliva
Pokud potřebujete vyměnit benzín, prvním krokem je odstranit starý. Nejprve si sežeňte vhodnou nádobu. Ujistěte se, že je dostatečně silná, aby benzín udržela (některé plasty nejsou). Do ní benzín slijete a necháte ho tam, dokud ho nebudete moct vhodně zlikvidovat. Zeptejte se na nejbližším sběrném dvoře nebo v ekologické poradně, kam se starým benzínem, protože je to nebezpečný odpad, který nesmí přijít do běžného odpadu, natož do přírody!
Na odstranění starého benzínu je nejjednodušší použít hadičku-násosku. Jeden její konec ponořte do nádrže na nejhlubší místo, aby se dotýkal dna. Pod sekačku postavte nádobu a do ní druhý konec hadičky; spusťte nasávání. Nechejte všechen benzín vytéct do nádoby. Podívejte se pak do nádrže, jestli je prázdná. Když je starý benzín pryč, můžete do nádrže nalít čerstvý. Do dvoutaktového motoru správně namíchejte směs benzínu a oleje.
Kontrola baterie
Ne všechny sekačky mají baterie, takže pokud ji Vaše nemá, tento odstavec přeskočte. Kontrola baterie je snadná a rychlá, potřebujete k tomu však voltmetr nebo multimetr. Pokud ho nemáte, kupte si ho, není drahý a bude se Vám v budoucnu hodit.
Voltmetr nebo multimetr zapněte a zvolte napětí mezi 10-20 V. Přiložte černou koncovku multimetru na záporný konec baterie a červenou na kladný a dozvíte se napětí ve voltech. Měli byste naměřit asi 12,6 V. Nenechte se nachytat tím, když naměříte 12 V, protože když 12voltová baterie ukáže 12 V, je prakticky mrtvá. Pokud je baterie nedostatečně nabitá nebo vybitá, nabijte ji, nechejte den a pak znovu otestujte. Pokud počet voltů opět klesl, je baterie zničená a musíte si pořídit novou. Pokud zůstalo stejné napětí, je problém se sekačkou vyřešen.
Kontrola zapalovací svíčky
Nyní je potřeba zkontrolovat, jestli zapalovací svíčka funguje. Ze všeho nejdříve Vás musíme varovat: jiskra + benzín = výbuch! Takže když budete testovat zapalovací svíčku, nejprve si vždy ověřte, že v okolí není žádný benzín. Kvalitní sekačky mívají zapalovací systém, takže pokud ho Vaše sekačka má, zkontrolujte, že je zapnutý.
Najděte v motoru svíčku. Nejdříve musíte zjistit, jestli se do svíčky dostává elektřina. Poznáte to tak, že u svíčky uvidíte jiskru, takže tento test provádějte raději na tmavším místě. Sundejte ze svíčky dráty, vezměte izolovaný šroubovák, který do ní bude pasovat, a zatlačte ho na místo. Na kovovém povrchu sekačky najděte čisté místo (znovu zkontrolujte, jestli se v okolí nenachází rozlité palivo!) a přiložte kovový šroubovák co nejblíže ke kovovému povrchu, aby se však nedotýkaly. Řekněte pomocníkovi, ať motor nastartuje, zatímco Vy se budete dívat, jestli uvidíte jiskru. Několikrát zatáhněte za startovací šňůru. Všímejte si také barvy jiskry. Pokud bude jiskra modrá, je svíčka v pořádku a Vy se můžete posunout dál.
Pokud jiskru neuvidíte, bude slabá nebo žlutá, svíčku odpojte, vyčistěte její koncovky (póly), znovu ji připojte a vyzkoušejte. Motor znovu nastartujte a zkontrolujte, jestli se nože otáčejí. Pokud svíčka stále dobře nevytváří jiskry, vyměňte ji za novou (není drahá) a sekačku znovu vyzkoušejte. Pokud je svíčka v pořádku, ale sekačka stále nefunguje, přistupte k dalšímu kroku.
Kontrola vzduchového filtru
Zkontrolujte vzduchový filtr, jestli není zanesený špínou. V kladném případě ho vyměňte za nový, pokud se jedná o papírový. Pěnový filtr vyperte v teplé vodě s čisticím prostředkem a uschlý vraťte na místo.
Zkontrolujte, jestli se palivo dostává do motoru
Pokud žádný z předchozích kroků nepomohl, je pravděpodobné, že příčina spočívá v karburátoru (který obstarává směšování paliva se vzduchem) nebo v samotném motoru, což běžný uživatel není schopen opravit. Vezměte sekačku do opravny.