Definice umělé inteligence
Technicky pojem umělá inteligence označuje model vytvořený za účelem řešení konkrétního problému nebo poskytování konkrétní služby. Co pohání věci jako ChatGPT, je umělá inteligence. Učí se lépe chatovat, ale nemůže se naučit jiné úkoly. Naproti tomu termín umělá obecná inteligence označuje software, který je schopen naučit se jakýkoli úkol nebo předmět. AGI zatím neexistuje – v počítačovém průmyslu probíhá silná debata o tom, jak jej vytvořit a zda je vůbec možné vytvořit.
Vývoj AI a AGI byl velkým snem výpočetního průmyslu. Po celá desetiletí byla otázka, kdy budou počítače lepší než lidé v něčem jiném než ve výpočtech. Nyní, s příchodem strojového učení a velkého množství výpočetního výkonu, jsou sofistikované AI realitou a budou se velmi rychle zlepšovat. Vzpomínáte si na rané dny revoluce osobních počítačů, kdy byl softwarový průmysl tak malý, že se většina z nás vešla na jeviště na konferenci. Dnes je to globální průmysl. Vzhledem k tomu, že velká část z toho nyní obrací svou pozornost na AI, inovace přijdou mnohem rychleji, než jsme zažili po průlomu mikroprocesorů. Období před AI se brzy bude zdát stejně vzdálené jako dny, kdy používání počítače znamenalo spíše psaní na výzvu C:> než klepání na obrazovku.
Zvýšení produktivity
Přestože jsou lidé v mnoha věcech stále lepší než GPT, existuje mnoho zaměstnání, kde se tyto schopnosti příliš nevyužívají. Například mnoho úkolů prováděných osobou v oblasti prodeje (digitální nebo telefonní), služeb nebo manipulace s dokumenty (jako jsou závazky, účetnictví nebo spory o pojistná plnění) vyžaduje rozhodování, ale ne schopnost se neustále učit. Společnosti mají pro tyto činnosti školicí programy a ve většině případů mají mnoho příkladů dobré a špatné práce. Lidé jsou trénováni pomocí těchto datových souborů a brzy budou tyto datové soubory použity také k výcviku AI, které lidem umožní dělat tuto práci efektivněji.
Jak bude výpočetní výkon levnější, schopnost GPT vyjadřovat nápady bude stále více jako mít k dispozici bílého límečku, který vám pomůže s různými úkoly. Microsoft to popisuje tak, že má druhého pilota. Umělá inteligence, která je plně začleněna do produktů, jako je Office, zlepší vaši práci – například vám pomůže s psaním e-mailů a správou vaší schránky. Nakonec vaším hlavním způsobem ovládání počítače již nebude ukazování a klikání nebo klepání na nabídky a dialogová okna. Místo toho budete moci napsat žádost v jednoduché angličtině. (A nejen angličtina – AI budou rozumět jazykům z celého světa. V Indii se začátkem tohoto roku setkali s vývojáři, kteří pracují na AI, které budou rozumět mnoha jazykům, kterými se tam mluví.
Pokroky v AI navíc umožní vytvoření osobního agenta. Představte si to jako digitální osobní asistent: Uvidí vaše nejnovější e-maily, bude vědět o schůzkách, kterých se účastníte, přečte si, co čtete, a přečte si věci, se kterými se nechcete obtěžovat. To zlepší vaši práci na úkolech, které chcete dělat, a osvobodí vás od těch, které dělat nechcete.
Pokroky v AI umožní vytvoření osobního agenta
Budete moci používat přirozený jazyk, aby vám tento agent pomohl s plánováním, komunikací a elektronickým obchodem, a bude fungovat na všech vašich zařízeních. Kvůli nákladům na školení modelů a provádění výpočtů není vytvoření osobního agenta zatím proveditelné, ale díky nedávnému pokroku v AI je to nyní realistický cíl. Bude třeba vyřešit některé problémy: Může se například pojišťovna zeptat vašeho agenta na věci bez vašeho svolení? Pokud ano, kolik lidí se rozhodne jej nepoužívat?
Celofiremní agenti umožní zaměstnancům novým způsobem. Zástupce, který rozumí konkrétní společnosti, bude jejím zaměstnancům k dispozici k přímé konzultaci a měl by být součástí každé schůzky, aby mohl odpovídat na otázky. Může mu být řečeno, aby byl pasivní, nebo může být povzbuzen, aby promluvil, pokud má nějaký vhled. Bude potřebovat přístup k prodeji, podpoře, financím, plánům produktů a textu souvisejícím se společností. Měl by číst zprávy týkající se odvětví, ve kterém se společnost pohybuje. Věřím, že výsledkem bude, že zaměstnanci budou produktivnější.
Když produktivita stoupá, společnost má prospěch, protože lidé mohou dělat jiné věci, v práci i doma. Samozřejmě existují vážné otázky, jakou podporu a rekvalifikaci budou lidé potřebovat. Vlády musí pracovníkům pomoci při přechodu do jiných rolí. Ale poptávka po lidech, kteří pomáhají druhým lidem, nikdy nezmizí. Vzestup umělé inteligence umožní lidem dělat věci, které software nikdy neudělá – například výuku, péči o pacienty a podporu seniorů.
Globální zdraví a vzdělávání jsou dvě oblasti, kde je velká potřeba a není dostatek pracovníků, aby tyto potřeby uspokojili. To jsou oblasti, kde umělá inteligence může pomoci snížit nerovnost, pokud je správně zacílena. Ty by měly být klíčovým zaměřením práce s umělou inteligencí, proto se k nim nyní zaměříme.