Děti milují skládání kostek, tato tvořivá hra se hodí i pro ty, které trpí autismem
Skládání kostek patří mezi klasiku nejen v hraní, ale i v tvořivosti a učení malých dětí. Hodí se nejen pro správný vývoj zdravých dětí, ale také pro děti, které trpí autismem. Stavění kostek trénuje dětskou vytrvalost, ale i jemnou motoriku a kreativitu. A to dětem pomáhá zvládat i běžné životní situace.
Tvořivost, zručnost, ale i každodenní realita
Vědci z Rochestru doporučují na pomoc těmto dětem dobře známé lego kostky. Stavění nových a nových struktur a způsobů skládání kostek, naučilo děti s poruchami autistického spektra (ASD) používat tvořivost, důležitou dovednost a další pozitiva, že to vědce přimělo podívat se na tato fakta blíže a prozkoumat je.
I autistické dítě se umí naučit tvořivosti
V každodenním životě musíme být schopni reagovat na nové situace. Pokud má dítě jen rutinní soubor dovedností, je těžké být úspěšným. Hodně dětí s ASD může zůstat frustrovaných a nepříjemně se cítit, když je žádají, aby se vymanily z ustavičně se opakujících činností a vytvořily něco nového. Díky použití aplikované analýzy chování, věda zjišťuje, jak zaměřit a systematicky měnit konkrétní chování. Vědci, kteří realizovali novou studii, uspěli ve výuce všech šesti dětí ve studii, ve které je prostřednictvím legových kostek naučili větší kreativitě.
Nejdříve sledovali, pak zasáhli
Každé dítě dostalo na začátku studie 24 kostek a instruktor ho sem-tam pochválil za dobrou práci, aby získal základní údaje a rozhodl, zda dítě má sklon změnit barvu nebo tvar, vzor nebo strukturu. Po získání základních údajů o preferencích dětí, začali vědci s prvním zákrokem. Tato fáze sestávala ze souboru schůzek, které se odehrály v průběhu několika měsíců. Instruktor na začátku každého setkání požádal dítě, aby vytvořilo něco nového. Pokud bylo dítě z tohoto požadavku zmatené, tak bylo požádáno, aby udělalo něco odlišného. Když dítě pochopilo a podařilo se mu ve stavbě něco nového, byť jen experiment s barvou, bylo oceněno malou odměnou - například, že si může pohrát s oblíbenou hračkou.
Pokrok v barvách a tvarech
Děti, které chtěli znovu a znovu udělat stejný blok nebo strukturu z 24 kostek na začátku studie, začaly vyhánět z jejich pohodlných zón, aby vytvořily novou strukturu s jinými barevnými vzory nebo v jiném tvaru, než byla ta předchozí. Položení žluté kostky na modrou, když předtím tam stála červená, bylo velkým pokrokem v pomoci účastníkům studie s ASD vyrovnat se s novými poměry v každodenním životě - jakými jsou například učení pozdravit někoho, koho znají, ale neočekávali, že ho uvidí.
Zkouška změny
V další fázi instruktor požádal děti, aby vytvořily něco nového s dřevěnými kostkami a ne s plastovými, na které byly zvyklé. Chtěl tak zjistit, zda se jejich nově nabyté dovednost přenese i na odlišnou situaci. O několik měsíců později, když se vědci opět setkali s dětmi, zjistili, že všechny jsou schopny vytvořit nové struktury v různých barvách nebo tvarech.
Jak pokračovala studie?
Na konci studie se všem šesti účastníkům podařilo udělat změny na všech strukturách z kostek, se kterými pracovali. Účastníci studie byly děti ve věku od šesti do deseti let a pět ze šesti mělo mírný problém s omezeným nebo jednotvárným chováním. Setkání, během nichž děti stavěly kostky, se uskutečnily na školách účastníků, tedy v prostředí, které dobře znaly a v místnostech s minimální možností rozptýlení.
Pozitivní vize
Výsledky studie by mohly otevřít cestu k novým způsobem, které mají za cíl zlepšit celou řadu sociálních dovedností a chování mezi lidmi s poruchami autistického spektra. S pozitivním posilováním a učebními lekcemi by se děti s ASD mohli účastnit například i na konverzaci o knize, kladením nových otázek a tvorbou nových způsobů hry.