Doučování dětí konzultujte s jejich učiteli
Má vaše dítě problémy s nějakým předmětem ve škole? Neumí si samo poradit a vy tomu nerozumíte? Potřebuje doučovat? Spousta rodičů si občas tyto otázky položí. Odpovědět jim zodpovědně může jen učitel. Ten nejlépe ví, zda vaše dítě potřebuje mimo klasické vyučování hodin ve škole, zároveň i doučování v konkrétním předmětu. Děti tento fakt nepotěší. Znamená to pro ně hlavně ztrátu volného času. Ale jsou i děti, které doučovat chtějí, i když jich není mnoho.
Pomoci dítěti můžete následovně
Pokud jste se rozhodli zajistit mu doučování, máte na to hodně možností. Otázkou je, kdo pomůže dítěti nejlépe: spolužák s výborným prospěchem, odborníci v různých institucích (kurzy, jazykové školy a pod.) nebo učitel v důchodu? Při rozhodování vám možná pomohou následující informace: Mezi žákem a učitelem musí fungovat "chemie" (= musí si rozumět). Dohodněte se proto na zkušební hodině. Pro žáky od osmého ročníku (no nejen pro ně) jsou vhodní i středoškoláci či vysokoškoláci: Mají totiž dostatečné znalosti a žáci je ještě neberou jako dospělé, s nimiž nechtějí mít v tomto období nic společného.
Doučující musí zvládat pedagogické minimum
Žáci, kteří mají toho hodně dohánět, jsou nejistí, nezřídka mají blok. Aby mělo doučování význam, musí vzniknout nejdříve důvěrný vztah. Teprve pak získá dítě opět důvěru ve vlastní schopnosti, odváží se zeptat, pokud něčemu nerozumí a je tak připraveno naučit se něco nového.
Doučování by nemělo znamenat pouze psaní úkolů
To se může dít jen ve výjimečných případech. Spolu s učitelem předmětu, ve kterém má dítě problémy, byste si měli promluvit o jeho problémech: Jaká témata nezvládá? Jaké znalosti mu chybí? Co si může dítě doučit samo a kde potřebuje pomoc v podobě doučování?
Úspěšné bývají tzv. doučovací kúry
Například osm týdnů denně dvě hodiny. Tímto způsobem lze rychle vyplnit mezery v učení. A co je důležité - žák se brzy musí opět začít spoléhat na svou samostatnost. Dlouhodobé doučování se doporučuje pouze ve výjimečných případech.
Mějte na paměti
Rodiče nejsou příslušnými osobami na doučování. Většinou jim chybí dostatek času, emocionální odstup, někdy znalosti a téměř vždy znalosti o aktuálních vyučovacích metodách.
Důležité upozornění
Doučování není léčba v učení. U dětí s poruchami učení, jako je např. dyslexie, dysgrafie, poruchy pozornosti, nepřináší doučování žádné zlepšení.