Na půdě EU byla nedávno uzavřené dohoda, která výrazně nastartuje přechod Evropy k elektrifikovaných osobních a lehkým užitkovým automobilem. Aktuálně je na stole návrh, který podporuje i rozvoj elektrifikované těžké nákladní a autobusové dopravy. Elektrifikované tahače, autobusy či jiné náklaďáky tak mají před sebou na evropských silnicích zřejmě světlou budoucnost.
Výbor pro životní prostředí EU podal návrh na snížení emisí těžkých nákladních vozidel o 20% do roku 2025 a 35% do roku 2030. Návrh také obsahuje povinné kvóty pro prodej nových elektrifikovaných aut a vanů, a to ve výši 5% do roku 2025 a 20 % do roku 2030.
Vyšší kvalita života
Schválení zmíněného návrhu Výboru pro životní prostředí Evropské unie by dostalo na cesty významný počet elektrických či hybridních tahačů a jiných typů těžkých nákladních vozidel s bezemisní a nízkoemisním pohonem.
To by znamenalo nejen výrazné snížení emisí CO2, ale také nižší míru hluku, a tedy i stresu, jakož i zvýšení bezpečnosti na silnicích, protože většina vyvíjených elektrických tahačů má obsahovat pokročilý stupeň autonomního řízení. To by mělo přinést celkově vyšší kvalitu života, zejména v obydlených oblastech s vysokou mírou tranzitní dopravy.
Tesla Semi a další elektrické tahače
Není tomu tak dávno, co byly elektrické tahače považovány za nesmysl. Nové technologie však již dnes umožňují výrobu plnohodnotných vozidel tohoto typu, a to zejména pro přepravu na kratší vzdálenosti. Technologický vývoj však postupuje velmi rychle, a tak by neměl být v dlouhodobějším horizontu problém s pokrytím všech dopravních potřeb v rámci průmyslu.
O nastartování vývoje elektrických tahačů se globálně postarala zejména společnost Tesla, a to představením elektrického tahače Semi, jehož slibované parametry a cena ohromily celý svět. Zejména od té doby začali další výrobci představovat nejen své plány v této oblasti, ale také konkrétní vozidla či jejich koncepty a prototypy.
Vždyť na elektrických tahačů dnes pracují výrobci jako Daimler / Mercedes, Ford, Volvo, VW, MAN, Scania, Nikola Motor či Thor, přičemž mnohé modely se chystají pomalu do výroby. Například Tesla Semi by se měla dostat do výroby příští rok, přičemž veľkoobjemovejšia produkce by měla být dosažena o rok později.
Autor: Lenka Kostková
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez předchozího písemného souhlasu našeinfo.cz zakázáno.
Fotografie jsou pouze ilustrativní - zdroj fotografií sxc.hu