Jak nám může umělá inteligence pomoci v oblasti zdraví a vzdělávání
Umělé inteligence jednak pomohou zdravotnickým pracovníkům co nejlépe využít jejich čas tím, že se za ně postarají o určité úkoly – věci jako podávání pojistných událostí, vyřizování papírování a sepisování poznámek z návštěvy lékaře. Očekávám, že v této oblasti bude mnoho inovací. Další vylepšení řízená umělou inteligencí budou zvláště důležitá pro chudé země, kde dochází k naprosté většině úmrtí mladších 5 let.
Mnoho lidí v těchto zemích například nikdy nenavštíví lékaře a AI pomůže zdravotníkům, které vidí, být produktivnější. (Snaha vyvinout ultrazvukové přístroje poháněné umělou inteligencí, které lze používat s minimálním tréninkem, je toho skvělým příkladem.) Umělá inteligence dokonce umožní pacientům provést základní třídění, získat rady, jak řešit zdravotní problémy, a rozhodnout, zda potřebují vyhledat léčbu. Modely umělé inteligence používané v chudých zemích budou muset být školeny na jiné nemoci než v bohatých zemích. Budou muset pracovat v různých jazycích a zohledňovat různé problémy, jako jsou pacienti, kteří žijí velmi daleko od klinik nebo si nemohou dovolit přestat pracovat, pokud onemocní.
Lidé budou muset vidět důkazy, že zdravotní umělé inteligence jsou celkově prospěšné, i když nebudou dokonalé a budou dělat chyby. AI musí být testovány velmi pečlivě a řádně regulovány, což znamená, že jejich přijetí bude trvat déle než v jiných oblastech. Ale zase lidé dělají chyby. A nemít přístup k lékařské péči je také problém. Kromě pomoci s péčí AI dramaticky urychlí rychlost objevů v lékařství. Množství dat v biologii je velmi velké a pro lidi je těžké sledovat všechny způsoby, jak fungují složité biologické systémy. Již existuje software, který se může na tato data podívat, odvodit, jaké jsou cesty, hledat cíle na patogenech a podle toho navrhovat léky. Některé společnosti pracují na lécích proti rakovině, které byly vyvinuty tímto způsobem.
Nová generace nástrojů bude mnohem efektivnější a budou schopny předvídat vedlejší účinky a zjistit úrovně dávkování. Jednou z priorit Gatesovy nadace v oblasti umělé inteligence je zajistit, aby se tyto nástroje používaly pro zdravotní problémy, které postihují nejchudší lidi na světě, včetně AIDS, TBC a malárie. Podobně by vlády a filantropie měly vytvářet pobídky pro společnosti, aby sdílely poznatky vytvořené umělou inteligencí o plodinách nebo hospodářských zvířatech chovaných lidmi v chudých zemích. Umělé inteligence mohou pomoci vyvinout lepší semena na základě místních podmínek, poradit farmářům, která semena nejlépe zasadit na základě půdy a počasí v jejich oblasti, a pomoci vyvinout léky a vakcíny pro hospodářská zvířata. Vzhledem k tomu, že extrémní počasí a změna klimatu vyvíjejí ještě větší tlak na samozásobitelské zemědělce v zemích s nízkými příjmy, budou tyto pokroky ještě důležitější.
Vzdělání
Počítače nemají na vzdělání takový vliv, jak mnozí z nás v oboru doufali. Došlo k určitému dobrému vývoji, včetně vzdělávacích her a online zdrojů informací, jako je Wikipedie, ale neměly významný vliv na žádné z měřítek výsledků studentů. Ale myslíme si, že v příštích pěti až deseti letech software řízený umělou inteligencí konečně splní slib, že změní způsob, jakým lidé učí a učí se. Bude znát vaše zájmy a váš styl učení, aby mohl přizpůsobit obsah, který vás udrží v záběru. Změří vaše porozumění, všimne si, kdy ztrácíte zájem, a pochopí, na jaký druh motivace reagujete. Poskytne okamžitou zpětnou vazbu.
Existuje mnoho způsobů, jak mohou umělé inteligence pomoci učitelům a správcům, včetně hodnocení studentova porozumění předmětu a poskytování rad ohledně plánování kariéry. Učitelé již používají nástroje jako ChatGPT k poskytování komentářů k písemným úkolům svých studentů. Samozřejmě, že umělá inteligence bude potřebovat hodně školení a dalšího rozvoje, než budou moci dělat věci, jako je pochopit, jak se určitý student nejlépe učí nebo co je motivuje. I když bude technologie zdokonalena, učení bude stále záviset na skvělých vztazích mezi studenty a učiteli. Posílí – ale nikdy nenahradí – práci, kterou studenti a učitelé dělají společně ve třídě.
Budou vytvořeny nové nástroje pro školy, které si je budou moci dovolit koupit, ale musíme zajistit, aby byly vytvořeny i pro školy s nízkými příjmy v USA a po celém světě a byly pro ně dostupné. Umělé inteligence bude třeba vycvičit na různých souborech dat, aby byly nezaujaté a odrážely různé kultury, kde budou používány. A digitální propast bude potřeba řešit, aby studenti v domácnostech s nízkými příjmy nezůstali pozadu. Víme, že mnoho učitelů se obává, že studenti používají GPT k psaní svých esejů. Pedagogové již diskutují o způsobech, jak se přizpůsobit nové technologii, a mám podezření, že tyto rozhovory budou ještě nějakou dobu pokračovat. Slyšeli jsem o učitelích, kteří našli chytré způsoby, jak začlenit technologii do své práce – například umožnit studentům používat GPT k vytvoření prvního návrhu, který si musí přizpůsobit.