musíme však počítat s častým uspokojováním jeho hygienických potřeb. Místo ke koupání a přebalování by mělo být v teplé místnosti bez průvanu, kouře a jiných zplodin. Lhostejné by nám nemělo zůstat ani umístění pokoje pro miminko v rámci obytného prostoru. Dětský pokoj těch nejmenších je vhodné umístit v těsné blízkosti ložnice, případně kuchyně. Zvuková izolace mezi pokoji by měla být dostatečná, aby v noci nedocházelo ke vzájemnému rušení. Nároky na prostor s věkem rychle rostou. Zhruba od jednoho a půl roku se dítě pokouší o samostatný pohyb po bytě, později se začíná soustředěně věnovat hře, i když jen na pár minut. Z vývojového hlediska jde o první "práci" a to bychom jako rodiče měli respektovat a vytvořit na ni podmínky. Co všechno tedy dítě v průběhu času potřebuje?
Aby se dítě cítilo chráněno, je podstatné, kde bude jeho lůžko.Pokud vyrůstá v rodině jedináček, nebývá s oblíbeným umístěním proti dveřím, které dítě zpravidla uklidňuje, žádný problém. Zatímco přibude sourozenec, máme dost času přemýšlet o umístění dvojice pelíšků. Existuje několik základních prostorových řešení. Nejběžnější variantou je rovnoběžná pozice, která přirozeným způsobem vymezuje sourozencům jejich teritorium. V takovém případě nezapomínejme na vhodný odkládací stolek. Lůžka umístěny za sebou přivítají spíše starší děti či sourozenci opačného pohlaví, protože tímto způsobem snadno vytvoříme pocit soukromí. Prostor nad lůžky pak využijeme k umístění polic nebo nástěnek. Takové řešení nám však dovolí jen rozměrnější místnost. Zajímavým řešením je situování lůžek do tvaru písmene L, které kopíruje roh místnosti. Na ukládání peřin lze dobře využít rohový stolek. Pokud potřebujeme ušetřit v dětském pokoji plochu, můžeme jedno lůžko odpoutat od podlahy a připevnit ho na nábytkovou sestavu nebo pomocí konzol pouze ke stěně. V prvním případě získáme další prostory pro ukládání, ve druhém prostor na hry. Atraktivitu uspořádání lůžek ve dvou výškových úrovních ještě podtrhneme, když je uspořádáme v místnosti ve tvaru L.
Vedle lůžku zabírá značný prostor skříň na šaty. Důležité je, aby velikost a vnitřní členění odpovídaly tělesným proporcím dítěte a aby ji mohlo samostatně používat. Na ukládání hraček a dalších dětských pokladů jsou potřebné další úložné prostory, které mohou mít různou velikost. Pro předškoláky a školáky jsou velmi vhodné zásuvky, boxy a kontejnery na kolečkách, kam hračky doslova nacpou. Děti budou mít rychle uklizeno a my dospělí si ušetříme nervy. Na školní pomůcky by však měly mít snadno přístupné skříňky, poličky nebo zásuvky v blízkosti pracovní plochy. Požadavkem na prostorové uspořádání dětského pokoje je místo pro hraní, to může být například kobercová plocha. Vlastní stůl bude místem pro psaní domácích úkolů, pro modelování, malování a další činnosti, které by v zájmu rozvoje soustředění mělo dítě dělat v sedě. Zvláštní pozornost si zasluhuje židle, která by měla mít nastavitelnou výšku sedáku i opěradla. Nejstabilnější je židle se středovou podnoží s pěti rameny. Přímo do dětského pokoje je ideální včlenit i zařízení na pohybové aktivity - žebřiny, různé houpačky - nebo zavěsit síť. Pokud žijí v pokoji dvě děti, musíme samozřejmě vše násobit dvěma. Pokud jsou ještě malé, není uspořádání složité. Společný pokoj pro ně naopak představuje po dlouhou dobu mnoho výhod.Často však u dětí rozdílného věku a pohlaví přichází ke kolizi, a tak nové požadavky na přestavbu nebo alespoň reorganizaci na sebe nenechají dlouho čekat.
Přechod dětí na druhý stupeň základní školy provázejí prudké vývojové změny, které lze jednoduše shrnout do slova puberta. Přináší zpravidla do rodin i malou bytovou revoluci. Do tohoto období mírumilovný potomek, který vítal příchod rodičů ze zaměstnání, se začíná tvrdě dožadovat soukromí vlastního prostoru a jeho ztvárnění. Po čase většinou nezbývá, než se přizpůsobit, zavřít oči a otevřít peněženku. Úprava pokoje, jejímž cílem je úplné, částečné nebo jen pocitové rozdělení místnosti, něco stojí. Zapojte své ratolesti, mají více fantazie, než si běžně uvědomujeme, a navíc v tomto věku již mohou přiložit ruku k dílu. Kolizní situace vzniká v případech, kdy je třeba vtěsnat do jedné místnosti prváka a studenta střední školy, ať už stejného nebo rozdílného pohlaví. V jiném čase se připravují do školy, jinak spí, také zájmové aktivity mají rozdílné. Studentům pomáhá při školní přípravě stále častěji počítač vyžadující samostatný stolek. Dospívající potřebují více prostoru na sportovní potřeby či audiovizuální techniku, zatímco malého sourozence nadchne kdejaké stavebnice. Adolescent se chce setkávat se svými vrstevníky. Ideálním řešením takové situace by samozřejmě mělo být rozdělení místnosti příčkou. Pokud to z prostorových důvodů není možné, použijeme alespoň paravany, závěsy nebo interiérové předěly v podobě policové sestavy. Pozoruhodné výsledky lze dosáhnout namontováním pohyblivé látkové stěny z vertikálních žaluzií umístěných v rámech na stropě a podlaze. Ve starších domech s vysokými stropy lze samostatné teritorium vytvořit na vestavěné dřevěné galerii.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez předchozího písemného souhlasu našeinfo.cz zakázáno.
Fotografie jsou pouze ilustrativní - zdroj fotografií sxc.hu