Téměř každé dítě v předškolním věku je fascinováno čísly a jejich používáním. Když zvládne a pochopí systém počítání, začíná počítat vše kolem sebe - stromy, auta, okna ... Každá procházka se stává objevem nekonečnosti pro dítě a pro rodiče zkouškou trpělivosti, protože je třeba vše spočítat.
Může se to projevit např.. ve formě jednoduchých logických funkcí až - poté, buď - nebo ... Zanedlouho přichází období tvoření pojmů a jejich přiřazování k jejich významu - na začátku např.. k pojmu pták dítě přiřazuje vše, co létá - postupně to dokáže diferencovat a rozeznávat, co všechno je pták a co už ne.
Pokud v dítěti zůstává nadšení pro čísla a přidá se k tomu ještě schopnost kombinovat, dobrá paměť a vytrvalost, lze z něj jednou bude nějaký počítačový odborník nebo matematik.
které jsou důležité pro matematiku, fyziku nebo informatiku, je v průměru u chlapců výrazně silnější než u dívek. Tento rozdíl je způsoben mimo jiné rozdílnou výchovou chlapců a dívek. Zjistilo se, že obě pohlaví jsou rozdílně podporovány ve svém snažení a učení. Chlapci často v přírodovědných a matematických disciplínách dostávají od učitelů a rodičů více času na učení, více pochvaly při úspěchu a více času na zodpovězení otázky. Ještě stále je matematika, fyzika a informatika "mužskou" doménou.
1. Nakupování
Dítě má určitou pevně stanovenou částku peněz určenou na nákup potravin potřebných na oběd - může a má koupit jen tolik, kolik bude stačit pro rodinu - pokud mu zbydouí peníze, může koupit např..zákusek, když nemá dost, musí redukovat potraviny nebo koupit levnější.
2. Stolní hry
Šachy, dáma, přeskakování, mlýn ...
3. Kvízy
Zadáváme dítěti jednu otázku týdně a necháváme ho, aby na ni odpovědělo, přičemž odpověď může hledat v knihách, na internetu ...
Příkladem otázky může být - proč se měsíc zmenšuje a potom zvětšuje? Proč je v zimě zima a v létě teplo? Proč prší? Jak vzniká duha? ...
Mladším dětem pomáháme a učíme je hledat si informace a také vybírat ty, které jsou potřebné pro zodpovězení otázky.
4. Televize
Jako výchovný prostředek nabízí řadu zajímavých seriálů s přírodovědnou tématikou nebo matematickým zaměřením - je třeba je pečlivě vybírat.
5. Cvičení logiky
Dětské hádanky, kvízy, křížovky ...
6. Zájmové kroužky
Počítačové kurzy, přírodovědné kurzy, prázdninové poznávací zájezdy, soutěže ...
1. Podporujte své dítě při jeho badatelských a objevitelských výpravách.
2. Podporujte u svého dítěte zdravé sebevědomí a samostatnost a důvěru v sebe sama.
3. Stanovte mu reálné požadavky - příliš snadný cíl ho neuspokojí a příliš velké nároky ho zase demotivují a ztrácí odvahu zkoušet dál.
4. Vyhněte se tomu, co v dítěti potlačuje motivaci a tvořivost - např.. neustále přerušování dítěte v činnosti, zákaz věcí, které dobře ví a které mu přinášejí uspokojení a radost, stopnutím uprostřed činnosti, nedovolení dokončit činnost ...
5. Dítě žije pochvalou a odměnou, pokud jsou jeho pokroky opravdové - potřebuje pochvalu a uznání za svůj úspěch a povzbuzení - jsou mnohem lepším prostředkem na výchovu jako tresty.
6. Kritika je také nutná - příležitostně - nesmí však shazovat dítě a zraňovat či snižovat jeho sebevědomí, má se týkat konkrétní věci a má přinášet i možnost nápravy a řešení.
7. Děti si rády hrají s jinými dětmi, ale také se mají umět hrát samy - pokud se hrají, zkuste je nepřerušovat.
8. Pokud plánujete něco pro své dítě - mějte na paměti, že tato aktivita má naplňovat jeho zájmy, a ne vaše.
Rodiče jsou prvním a největším vzorem pro své děti - je pro ně velmi důležité, aby právě oni prožívali s nimi jejich vlastní nadšení, zvědavost, zájem o nové události ...
Autor: Lenka KostkováJakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez předchozího písemného souhlasu našeinfo.cz zakázáno.
Fotografie jsou pouze ilustrativní - zdroj fotografií sxc.hu