Severní Korea jde vyrábět moderní auta! Vydala už prospekt
Nejuzavřenější země světa chystá pro své občany výrobu nových moderních aut. V případě "království" diktátora Kim Čong-una to však zní spíše jako špatný vtip. Lidé zde trpí nedostatkem potravin a auta jsou asi tím posledním, co si mohou dovolit.
Toto SUV nové severokorejské značky Naenara nevypadá špatně. Kdo si ho však bude moci v této komunistické diktatuře dovolit?
Komunistická Severní Korea dnes nahání světu strach svým jaderným programem. Nejasné jsou i okolnosti účasti severokorejských sportovců na nadcházejících Olympijských hrách v Pjongčangu. Diktatura Kim Čong-una si však asi chce těsně před největším svátkem sportovců vylepšit image svobodné a prosperující země se šťastnými občany. KLDR totiž vydala oficiální tiskovou zprávu, ve které propaguje vozidla nové vlastní značky Naenara.
Ta prý připravuje výrobu celé modelové řady moderních aut, který by měl obsahovat kromě osobních vozidel i minibusy, autobusy, dodávky a nákladní auta. Na světě je už i prospekt, podle kterého by tato auta měli mít průměrnou spotřebu šest až osm litrů paliva na 100 km a to podle druhu karoserie. Disponovat budou na dnešní časy poměrně skromným VYKOM 55 až 80 kilowattů.
V plánu je prý celá modelová řada, obsahující například i sedan, dodávku či minibus.
Vozidla mají být vybaveny komfortními prvky, alespoň na tamní poměry, jakými jsou elektricky ovládaná okna, posilovač řízení či klimatizace a parkovací senzory. Informace, kde a jak budou vyráběny, chybí. Stejně jako jejich původ. Je jen malá pravděpodobnost, že by celý vývoj zvládla KLDR sama, protože jsou na ni uvaleny sankce. Bez importu potřebných technologií a komponentů to totiž nejde. Stát za propagovanými novinkami proto mohou čínské automobilky.
V minulosti se v KLDR vyráběly licenční Fiaty Siena v závodě Pyongyhwa Auto Works.
Je předpoklad, že Naenara je v podstatě jen přejmenovanou společností Chongpung JCV, která měla s výrobou aut v Severní Koreji zkušenosti. V minulosti se zde také vyráběly licenční Fiaty Siena v závodě Pyongyhwa Auto Works. Název nové značky znamená v překladu "naše zem", ta je však spíše "královstvím" diktátora Kim Čong-una. Představa, že by si mohli hladem trpící obyvatelé Severní Koreje dovolit luxus v podobě vlastního osobního auta, navíc s klimatizací, je absolutně nereálná.
Možná jde jen o další propagandu. Jsou známy případy, kdy se návštěvníkům Severní Koreje předkládala představa prosperující země i tím, že jejich průvodci vodili do fingovaných automobilových prodejen s fingovanými korejskými auty a komparsem, který hrál kupujících zákazníků. Jinak tvoří tamní vozový park auta staré i několik desítek let. Většinou ještě z dob, kdy se některé země snažily s komunistickou Koreou obchodovat. Dodaných tam bylo například i tisíc modelů Volva 140.