Změna dodavatele plynu a elektřiny
Změna dodavatele plynu vůbec nepředstavuje složitý proces a nebude vás stát ani korunu. Pojďte spolu s námi zjistit, jak postupovat tak, abyste předešli případným peripetiím. Co byste měli vědět o změně dodavatele?
1. Beze změny plynoměru
Při změně dodavatele plynu se nemění plynoměr a nadále zůstáváte zákazníkem současné distribuční společnosti, která se stará o váš plynoměr, odepisování z něj a distribuci plynu do vašeho odběrného místa, jakož i o odstraňování případných poruch. V případě jakýchkoliv problémů ji můžete tak jako dosud přímo kontaktovat i po změně dodavatele. Distribuční poplatky vám však po změně dodavatele bude fakturovat nový dodavatel na jedné faktuře spolu s plynem a následně je odvádět v přesně stejné výši příslušné distribuční společnosti. Po změně dodavatele budete dostávat fakturu od nového dodavatele. Nerealizuje se ani odpojení a následné připojení, změnu si jednoduše ani nevšimnete a je pouze čistě administrativním a virtuálním procesem.
2. Jak na to?
Při změně dodavatele je třeba podat výpověď současnému dodavateli a začít změnový proces.Všechny tyto činnosti většinou provede nový dodavatel. Klient s ním v případě zájmu podepíše smlouvu o dodávce plynu, jejíž součástí je žádost o ukončení smlouvy současnému dodavateli a zmocnění na změnu dodavatele. Když je podepsána smlouva včetně příloh doručí se novému dodavateli, podá za klienta výpověď u současného dodavatele a začne změnový proces - minimálně 21 dní před začátkem dodávky. Následně klient začne odebírat energii od nového dodavatele, který mu před zahájením dodávky zašle předpokládané roční náklady na základě jeho předpokládané spotřeby plynu a první zálohovou fakturu.
3. Kdy můžete měnit dodavatele?
Domácnosti mohou změnit dodavatele plynu každý měsíc, vždy k prvnímu dni kalendářního měsíce. Výpovědní lhůta současnému dodavateli je jeden měsíc, pokud má se současným dodavatelem uzavřenu smlouvu na dobu neurčitou (jinak ve smyslu obchodních podmínek u současného dodavatele). V případě zájmu o změnu dodavatele je třeba doručit podepsanou smlouvu novému dodavateli minimálně jeden den před uplynutím výpovědní lhůty. Pokud se například v srpnu rozhodnete pro změnu dodavatele plynu, nejbližší možná změna dodavatele bez sankcí je k 1. říjnu, přičemž podepsaná smlouva musí být novému dodavateli doručena nejpozději 31. srpna.
4. Kolik ušetříte?
V první řadě je důležité si uvědomit, že dodavatel může zákazníkovi poskytnout slevu pouze z ceny za dodávku plynu. Na distribuční a přepravní poplatky, které jsou součástí výsledné ceny za plyn, nemá vliv. Právě nevědomost veřejnosti o tom, že dodavatel dokáže poskytnout slevu pouze z ceny za dodávku plynu, využívají podomní prodejci, kteří lidem často počítají výslednou finanční úsporu z celkové částky, tedy ceny za dodávku, distribuci a přepravu. Pokud například za spotřebovaný plyn bez distribuce a přepravy platíte a nový dodavatel vám poskytuje slevu 6% z ceny komodity, změna dodavatele vám přinese úsporu.
5. Ostražitost nadevše
K rizikům, které souvisejí se změnou dodavatele, nepochybně patří i již zmíněné nekalé praktiky podomních prodejců. Je proto třeba, abyste si vždy ověřili totožnost prodejce a také společnost, kterou zastupuje, na zákaznické lince nebo web stránce dané společnosti. Pokud jej o to požádáte, prodejce je povinen prokázat se identifikačním průkazem. Na podpis nové smlouvy si nechte potřebný čas a nepodepisujte ji takříkajíc "mezi dveřmi". Důležité je všímat si hlavně poplatků za předčasné ukončení smlouvy nebo čas vázanosti, který vás může zbytečně připravit o možnost změnit rozhodnutí. Pokud jste podlehli lákavé nabídce obchodníka a chcete své rozhodnutí změnit, máte ze zákona právo na odstoupení od smlouvy do 14 dnů od podpisu bez jakýchkoli sankcí či poplatků.
6. Všímejte si ceny plynu
Pro srovnání výhodnosti nabídky potenciálního dodavatele se současným stačí, když srovnáte vaši současnou cenu za komoditu s cenou potenciálního dodavatele a vynásobíte ji spotřebou za dané období. Všechny ostatní poplatky za distribuci a přepravu komodity jsou stejné u všech dodavatelů, jsou účtovány ve smyslu platného cenového rozhodnutí Úřadu pro regulaci síťových odvětví (ÚRSO) a nemá smysl je srovnávat ani zahrnovat do nabídky na dodávku komodity.
7. Spolehlivost a doplňkové služby
Většina zákazníků se rozhodne změnit dodavatele zejména pro lákavou nabídku, která slibuje nižší cenu. Ve skutečnosti však může jít o roční úsporu několika korun, kterou můžete bez problémů dosáhnout i v případě, že začnete efektivněji využívat energii v domácnosti. Praxe však přesvědčuje, že důležitější než zdánlivě nižší cena jsou zkušenosti, spolehlivost, dobré jméno a doplňkové služby dodavatelů - například ve formě bezplatného energetického poradenství, dostupné zákaznické linky nebo sítě kontaktních míst.
Nejen plyn, ale i elektřina
Již několik let mohou domácnosti a firmy měnit nejen dodavatele plynu, ale i elektřiny. Je to jednoduchý a bezplatný proces, který ovlivnil přijetí třetího energetického balíčku v září 2012. Jeho přijetím se změnil průběh změny dodavatele, a to zejména z časového hlediska. Celkový proces změny dodavatele musí po novém proběhnout během jednoměsíční výpovědní lhůty. Předtím změna trvala šest měsíců. Zároveň se posílily práva zákazníků, kterým se prodloužil čas určený na odstoupení od smlouvy bez udání důvodu z původních sedmi na čtrnáct pracovních dnů. Dodavatel může zákazníkovi poskytnout slevu pouze z ceny za dodávku a nikoliv z celkové ceny energie, kterou zákazník zaplatí. Celková cena se přitom skládá z části za dodávku energie, která představuje asi polovinu, a z ceny za distribuci, systémové služby, přepravu a spotřební daně (domácnosti ji v současnosti neplatí).