Ztráta výkonu motoru má své důvody, které lze odstranit
Možná se to stalo už i vám, že jste po čase zjistili úbytek výkonu vašeho auta, které "netáhne" jako nové. Je ale všeobecně známo, že motory po delším čase provozu nemívají tolik výkonu, kolik měly, když byly zcela nové. Důvodů může být více. Nejsou však utajené a lze s nimi bojovat. Konkrétních důvodů, proč váš motor postupně přišel byť o desítky kilowattů výkonu, může být více.
Důvod ztráty výkonu
Neexistuje způsob, jak určit, že motor ztratí nějaký výkon za určitou dobu, ale dá se předpokládat, že čím lepší údržbu mu dopřejete, tím menší bude úbytek výkonu. Neboť, když se dobře staráte o své věci, slouží dlouho a spolehlivě. Auta v tomto směru nejsou výjimkou. Důvod ztráty výkonu může být v mechanických poruchách. Když je odstraníte, můžete vesele jezdit dál, protože se přihodí najednou. Ale postupná, pozvolná ztráta výkonu, o které zde mluvíme, neznamená, že jednou ráno nenastartujete. Je za ní ve většině případů zanedbávání údržby na některé ze základních věcí, které motor potřebuje pro svůj chod.
Motor
Spalovací motor potřebuje pro svou funkci čtyři základní věci k tomu, aby mohl pracovat: vzduch, palivo, kompresi a zapálení směsi. Důležité je i tření, které se snažíme snížit na minimum. Pokud nemá byť jeden z těchto faktorů v optimální podobě, nefunguje, jak má. Znamená to snížený výkon a (případně nebo) zvýšenou spotřebu paliva. Pojďme se na důvody ztráty výkonu podívat detailněji i s možnými cestami, jak se jich zbavit.
Málo vzduchu
Abyste mohli žít, potřebujete dýchat. I pro spalování je třeba vzduch. K tomu je v autě nasávací trakt. Nejjednodušším způsobem jak motoru pomoci při dýchání, je výměna vzduchového filtru. Běžné auta mívají papírové filtry. Odfiltrují toho sice mnoho, i stojí pár korun, ale nejsou velmi propustné. Aby mohl motor dobře dýchat, stačí vyměnit zaprášený papírový filtr za nový - nebo jej přímo nahradit bavlněným, lépe průchozím. Některá auta na to nepotřebují dokonce ani nářadí a vzduchové filtry bývají snadno přístupné. Zkuste to sami a zjistíte, že se motoru najednou lépe "dýchá". Toto je docela banální a snadno řešitelný problém. Ty další jsou již trochu komplikovanější. Například pokud nemáte hydraulické vymezování vůle ventilů (takzvané "hydroštely"), dejte si občas zkontrolovat vůli ventilů (pokud to umíte, zkontrolujte si jesami). Když se opotřebením součástek, které můžete snížit včasnou výměnou kvalitního oleje, zmenší míra i čas otevření ventilu, do spalovací komory se dostane méně vzduchu s palivem a motor tedy bude dávat méně výkonu.
Klepání ventilů
Potíže mohou po delším čase nastat i při hydraulickém nastavování, které přestane fungovat obvykle proto, že neudrží tlak oleje. Projevuje se klepáním ventilů i během jízdy, které se jinak slyšitelně projevuje ráno po nastartování u nových aut s funkčním nastavováním. Pokud nepomůže hustší olej, což však zase odporuje snížení tření, bývá finančně poměrně nákladná výměna hydraulických nastavovacích prvků. Co přijde dovnitř, musí jít ven. Omezení na straně výfukového systému znamenají, že motor potřebuje více výkonu na vytištění spálených plynů přes výfukové potrubí. Problémem může být částečně ucpaný katalyzátor, nebo poškozené vnitřnosti tlumičů výfuku (například rzí, zda mechanickou závadou). Všechno to ubírá motoru výkon. Výměna katalyzátoru není levná záležitost.
Málo paliva
Leccos omezí cestu paliva do válců, znamená to pokles výkonu. Příčinou mohou být zanesené vstřikovače. Nedokáží dostat do válce správné množství paliva. Důvodem zanášení je často nekvalitní palivo. Moderní vstřikovače hlavně u motorů s přímým vstřikováním jsou poměrně citlivé a velmi drahé součástky. Tankovat pochybný benzín se nemusí vyplatit, i když to vypadá poměrně lákavě a vychází levněji. Když je byť jen jeden vstřikovač trochu zanesený, řídící jednotka přidá palivo. Znamená to zvýšenou spotřebu a příliš bohatou směs pro všechny ostatní válce.
Zanesený palivový filtr
Levnějším problém může být i zanesený palivový filtr. Vyměnit ho je obvykle jednoduché a poměrně levné. To by měla být první pomoc před tím, než dáte množství peněz za nové vstřikovače. Možná má problém i palivové čerpadlo, které se zvykne opotřebovat a po čase nezvládne tlak potřebný pro maximální výkon. Jak to odhalíte? Pokud jde vaše auto plynule při nízkých rychlostech, ale ve vysokých, či po přidání plynu dostane "škytavku", může být problém právě v palivovém čerpadle.
Ztráta komprese
To je vážný problém, který se sice dá odstranit, ale poměrně draze. Náchylnější jsou na něj zejména starší motory. Příčin může být více. Nejčastěji za to mohou opotřebované pístní kroužky. Tvoří těsnění mezi pístem a stěnou válce, které brání pronikání plynů ze spalovací komory klikový hřídel a tedy do oleje. Pokud je kroužek poškozen, spalovací směs uniká, což snižuje kompresní poměr a výkon motoru. Navíc se ředí olej, protože se do něj dostává palivo, protože se do něj dostává benzín. Při fázi výbuchu ve válci uniká i tlak, který má působit na píst a výkon dále klesá.
Nánosy karbonu
Další příčinou mohou být nánosy karbonu na ventilech či sedlech ventilů. Je pozoruhodné, že to je dnes docela častý problém u nových motorů s přímým vstřikováním. Pokud trápíte motor příliš pomalou jízdou, když si myslíte, že jezdíte "na spotřebu", ventilová sedla se vám zanesou klidně už za několik desítek tisíc kilometrů. Částečným řešením je tankování dopovaných benzínů s čistícími účinky, nebo dodatečné přidávání aditiv. Samozřejmě také změna stylu jízdy. Nebojte se motor jednou za čas pořádně vytočit. Jinak je třeba dát karbon odstranit, protože může způsobovat detonační hoření směsi mimo spalovací prostor. To motoru neprospívá a velmi to namáhá jeho mechanické součásti.
Nestandardní zapálení směsi
Klepání motoru se nazývá také detonační hoření. Vzniká, když se na stěnách válce pro karbonové usazeniny vytvoří horká místa, na kterých začne hořet směs vzduchu a paliva. Odtud se při dostatečně vysokém tlaku a teplotě šíří plamen stejně, jako od zapalovací svíčky. Toto je dost vážný problém, který může poškodit motor. Moderní motory, které mají elektronicky řízené zapalování, dokáží díky snímačem detonačního hoření zpozdit zapálení směsi, motor s rozdělovačem to neví. Ale příliš pozdní zážeh, tedy ve chvíli, kdy se píst již pohybuje dolů, ubírá výkon. Detonační hoření omezí palivo s vyšším oktanovým číslem. Pokud je pravidelnou součástí chodu motoru, je třeba zásah v servisu. První pomocí může být kontrola, zda výměna zapalovacích svíček, které nemusí správně fungovat zejména kvůli usazeninám na elektrodách. Naštěstí se dají poměrně snadno odstranit ocelovým kartáčem. I výměna svíček patří k relativně levným a jednoduchým úkonem. Vlastně záleží i na tom, jaký máte motor.
Pravidelný servis a údržba
Určitě se vyplatí prevence. Je lepší problémům předcházet, než je později nákladně řešit, Aby se vás ztráta výkonu vašeho motoru týkala co nejméně, je základem správná a včasná údržba. Tedy nejen pravidelná výměna oleje včetně filtru. Je třeba dodržovat i elementární zásady používání pohonné jednotky. Například tím, že motor nejprve zahřejete (hlavně v nadcházejících zimních měsících) v prvních kilometrech jízdy, a až poté jej budete hnát do otáček. Nezapomínejte také na dochlazení turbodmychadla po rychlé jízdě a počkejte s vypnutím zapalování pár vteřin, když přijedete do cíle.
Na závěr
Nemusíte mít technické vzdělání a znát do detailu konstrukci a funkci motoru, abyste mu zajistili dlouhý a bezproblémový život. Dodržujte doporučení výrobce, nezapomínejte na pravidelný servis, neprodlužujte servisní intervaly a netankujte nejlevnější palivo na pochybných čerpacích stanicích. Motor vám to vrátí na životnosti a spotřebě.