Průvodní list
K životopisu je třeba přiložit i průvodní dopis. V něm napíšete to, co se do něj psát nepíše. Hlavní úloha, jakou průvodní dopis k Ž má, je informace o jakou práci máte zájem, případně proč se zajímáte právě o práci v této firmě.
Průvodní dopis k Ž musí jasně mluvit o tom, proč byste pro firmu byli právě vy přínosem. Měli byste ho napsat "lákavě", aby personalista začal být na vás tak trochu zvědavý a pozval vás na osobní pohovor. Právě zde je místo k napsání věcí, které do Ž nepatří. Například proč jste teď bez práce, proč chcete měnit zaměstnání, či směr své kariéry. Pokud váš profesní cíl vyžaduje delší popis, než dva - tři řádky, rozveďte ho v průvodním dopise. V průvodním dopise napište, proč se o pracovní pozici zajímáte – například, že reagujete na inzerát zveřejněný v novinách. Nebo pokud posíláte Ž "naslepo" firmám, které by mohly v budoucnu hledat pracovníka s vaší kvalifikací, nabídněte svůj zájem o osobní setkání.
Průvodní dopis by měl obsahovat nejvýše jednu stránku textu. V případě, že to posíláte e-mailem, průvodní dopis ať tvoří obsah e-mailu a Ž přílohu. Pokud je průvodní dopis v e-mailu, může mít jen několik řádků.
Formát průvodního dopisu musí mít parametry, jaké jsou zavedené v běžné firemní korespondenci. Zcela vylučte fráze, okázalé projevy úcty, pochlebování. Žádné slovní "ornamenty". Pište stručně, věcně. Nevnášejte do listu emoce, nepokoušejte se nikomu lichotit.
Nepřipravte si jeden průvodní dopis pro více adresátů. Pro každého adresáta pište list zvlášť, přiměřeně možnostem.
Neposílejte průvodní dopis s Ž firmě, a v ní anonymní osobě. Pokud nereagujete na inzerát, kde je uveden pouze neosobní kontakt, zjistěte si jméno personalisty, nebo člověka na pozici, v níž ovlivňuje výběr nových pracovníků. Pokud zkoušíte štěstí "naslepo" a posíláte svůj Ž mnohým firmám najednou, počítejte s tím, že personalisté z konkurenčních firem se navzájem mohou znát. Pomáhají si navzájem.
Neuvádějte svou představu o platu, pokud je dopis adresován konkrétní firmě. Ale pokud ho posíláte do personální agentury, pak svou představu o platu napište ..
Nestylizujte se do skromné a ponížené pozice. V běžném životě je dobré volit opatrné formulace typu "možná bych ti mohl zkusit pomoci", abyste člověka vůči sobě nepopudili. Ale v obchodním styku používejte krátké, sebevědomé tvrzení: "umím pomoci". Nepište tedy "snad bych mohl přispět jako manažer" ale "jako manažer přispěji". Tím budete vyvolávat dojem sebevědomého člověka, který má znalosti a je si vědom své ceny. Vyvoláte tak dojem vaší cílevědomosti. Nikdo do práce nehledá skromně ponížené utažené a nejisté lidí.
Aby však vaše suverénní sebehodnocení neznělo příliš jako samochvála, můžete své výroky zmírnit. Nechte je vyslovit někoho jiného.
To dosáhnete:
tak, že předložíte skutečné výsledky (důkaz oprávněnosti sebevědomého prohlášení). Nepište tedy "jsem dobrý prodejce", ale "zvýšil jsem firmě podíl na trhu prodeje o 200%".
nebo citací reference ("podle vedení v minulém zaměstnání jsem byl ..."). Nepište tedy "jsem manažer" ale "vedení mě oceňováno pro manažerské vlastnosti".
Průvodní dopis - šablona
Jméno, komu je dopis adresován, ne jen firma a adresa.
Datum
Oslovení
Úvod listu - co chcete. Žádné fráze, kterými projevíte zdvořilost, přejděte rovnou k věci. O jakou pozici máte zájem. Konkrétně. Nenabízejte "mohu pracovat na pozici, jakou zrovna máte volnou".
Objasnění proč to chcete. Naznačte v čem se vyznáte, v čem můžete být firmě užiteční a čím to můžete podložit. Uveďte například dosavadní své úspěchy a že podobné výsledky chcete dosáhnout i v nové práci. Můžete vzpomenout nejen to, čím byste byli pro firmu zajímaví, ale i své motivy, proč vás zajímá právě práce v této firmě. I zde platí - stručně. Krátké, věcné věty, ne více než 10 až 14 slov ve větě. Každá věta se dá zkrátit.
Závěr - požádejte o osobní rozhovor a uveďte způsob, jakým vás firma může kontaktovat (telefon, e-mail). Neuvádějte však e-mail, pokud jej kontrolujete jen občas! Nepůsobí dobře, pokud uvedete e-mailovou adresu anonymních a bezplatných služeb. Pokud máte ukázky z dosavadní své činnosti, nabídněte, že je na rozhovor přinesete.
Napište své jméno (stejným písmem jako text dopisu) a podepište se rukou.