Rodiče by měli podporovat rozvoj jemné motoriky dítěte už odmalička. Například stavět z kostek, třídit tvary, navlékat korálky, skládat puzzle a hrát hry trénující pohyby a paměť, které dětem později pomohou při výuce psaní. Rovněž zkušenosti dítěte s kreslením či malováním podněcují rozvoj jemných motorických schopností. Pastelky a pestré barvy v dětech podněcují zvědavost a chuť experimentovat.
Právě potěšení je tím nejdůležitějším motivačním faktorem. Rodiče by se měli ujistit, zda svého malého potomka příliš nevedou, nezatěžují tématy, které je příliš těžké ztvárnit. Pokud je dítě frustrované, nebude mít z této činnosti radost. Pokud si dítě neoblíbí kreslení a malování, bude těžké ho nadchnout pro psaní.
Nestačí dítě pouze chválit za to, co nakreslilo nebo jak přesně popsalo tvary. Plynulé pohyby ruky a plynulé tvary jsou přinejmenším stejně důležité. Proto je nezbytné, aby rodiče dali dětem svobodu k samostatnému rozvoji. Vhodná motivace, rozvoj představivosti a kreativity jsou klíčové: např. hry s barvami, omalovánky, spojování bodů, kreslení čárek, klubek, vln, to vše přispívá k plynulým pohybem při psaní.
Odmalička je nutné rozvíjet u dítěte cit pro rytmus pomocí říkadel, prstových her, písniček, rytmických her a uvolňovacích cviků doprovázených říkankami. V případě plynulého písma je to právě rytmus, který tvoří tvary: plynulé pohyby při psaní mají jistou pravidelnost. Rodiče a děti by měli hledat rytmus pohybů společně a společně jej také procvičovat. Čím více rytmické je kreslení nebo psaní, tím je ruka uvolněnější, a tím více zábavy si dítě užije.
Když děti začínají kreslit nebo psát, rodiče by měli sledovat způsob, jakým drží psací náčiní. Ruka by měla být uvolněná, protože křečovité držení zabraňuje plynulým pohybům. Napětí a příliš silný stisk jsou pro ruku velmi únavné. O problémech je nutné společně mluvit a zkoušet správný způsob úchopu. Křečovité držení pera může být i znamením toho, že se dítě snaží být příliš pečlivé.
Rodiče a dítě by měli vhodné pero vybírat společně. Mělo by být praktické, jinými slovy příjemně padnout do ruky a mít měkkou zónu úchopu, která podporuje uvolněné držení. Výběr zavisí i na tom, zde je dítě pravák či levák. A neméně důležité je, aby se dítěti líbilo. Oblíbené pero je vždy používáno s nadšením a dítě motivuje k psaní.
Děti by neměly procvičovat psaní jako roboti - je důležitá změna! Obyčejné opakování písmen a tvarů často nestačí: správný úchop, uvolněná ruka, rytmus a plynulost pohybů, vhodná motivace při psaní jsou stejně tak důležité jako tvar písmenek.
Při nácviku psaní se dítě nevyhne ani chybám. Naopak, motorické schopnosti nelze vylepšovat bez chyb. Děti se navíc učí nejvíce ze svých vlastních chyb: například k procvičování správné velikosti písmenka mohou rodiče vědomě používat různé velikosti spolu se svými dětmi. Pak si o tom mohou vyprávět a najít ten správný rozměr. Dítěti to velmi pomůže porozumět dobře rozdílům.
Abyste dětem nepokazili radost z psaní, je důležité procvičovat nejen to, co jim dělá problémy. Během procvičování byste měli hlavně stavět na tom, co jim problémy nedělá. Pomůže jim to zdokonalit vlastní schopnosti a aplikovat je na problémové oblasti. Rovnováha je v tomto případě velmi důležitá.
Důvěrně známé tvary se mohou stát dobrou předlohou také pro tvary písmen. Mnoho písmenek může být vytvořeno z tvarů, které se již dříve dítě naučilo. Např. "V" může být zubem na pile, "O" má stejný tvar jako vajíčko, "E" je hřeben. Písmena tak přestávají být abstraktními pojmy a stanou se bližšími a jednoduššími.
Děti vždy musí vědět, že se mohou na rodiče spolehnout! Rodiče by se svými dětmi měli mluvit o škole zcela otevřeně a bez nátlaku. Mohou tak včas rozpoznat problémy a společně s dětmi je vyřešit. Děti by měly cítit podporu a oporu rodičů, kteří by měl být jejich průvodci, autoritami, ale hlavně také kamarády.
Autor: Lenka KostkováJakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez předchozího písemného souhlasu našeinfo.cz zakázáno.
Fotografie jsou pouze ilustrativní - zdroj fotografií sxc.hu