Dvojčata ve školce a u zápisu do školy
Předškolní věk je pro děti obdobím, kdy si osvojují základy různých sportovních aktivit, přičemž prvními učiteli jsou pro ně rodiče. Ale jak to vše bezpečně zvládnout, když učíme hned dvě, stejně staré děti najednou? Jak to bude s dětmi ve školce? A jak u zápisu do první třídy? To jsou otázky, které napadají rodiče dvojčat, když překonají věk batolat.
Pro rodiče je toto období náročné,
protože všechno musí učit dva človíčky najednou. O to větší však mají radost (často i ocenění od okolí a klid), když to dvojčata zvládnou. Zpravidla bývá vždy jedno dvojče na určitou zručnost šikovnější než to druhé. Měli bychom si dávat pozor na vzájemné hodnocení a porovnávání, abychom v "slabším" dvojčeti nevyvolali pocit, že je horší. Na to jsou dvojčata (zejména jednovaječná) velmi citlivá.
Ve věku tří či čtyř let začínají dvojčata navštěvovat mateřskou školku
Pro maminku je to období návratu do zaměstnání (často už vytouženého), ale také zvýšeného náporu na organizaci. O tom, jak těžké je najít zaměstnání s dvojčaty, se raději nebudeme zmiňovat, berme v úvahu, že zaměstnání i školka jsou již zajištěny. Pracující maminka musí počítat s ranním a odpoledním shonem a možným onemocněním dětí (hlavní úskalí). Zapojit tatínka nebo babičku je nezbytné, protože jinak maminka nemá daleko ke kolapsu. Pokud pracují oba rodiče 8 hodin, je vhodné dohodnout se na střídání - jeden z rodičů děti vozí ráno do mateřské školy, druhý odpoledne ze školky. Pro dvojčata je školka v každém případě přínosem, protože se začlení do širšího kolektivu a přestanou být na sobě až příliš závislá.
Pokud se jedná o dvojčata - chlapce a děvče,
společenská role chlapce a dívky se u nich výrazněji začne rozlišovat většinou až s nástupem do školky. Každý si najde své kamarády, začnou si více hrát s dětmi stejného pohlaví. Přesto se stává, že ostatní děti ze školky berou dvojčata jako jeden subjekt. Ve velké míře to záleží na přístupu paní učitelky. Takovému "sjednocování" dvojčat je možné zabránit například tím, že budou postupně navštěvovat různé zájmové kroužky, čímž se dvojčata odliší v tom, v čem je každé z nich samo o sobě dobré (jen málokdy - i u jednovačných dvojčat - jsou obě z nich dobré v jedné věci).
Další možností, jak zdůraznit jedinečnost dvojčat, je, když je jedno z nich nemocné a druhé zdravé
Pro maminku je samozřejmě jednodušší nechat si doma obě děti, když už nejde do práce, a většinu z nich to ani nenapadne udělat jinak (protože i ony jsou zvyklé brát svá dvojčata jako jeden celek, přesto, že každá se nepochybně snaží alespoň o minimální jednotlivou výchovu). Při nemoci jednoho z dvojčat se nabízí přirozená možnost, jak vést zdravé dvojče k individualitě a samostatnosti. Proč by nemělo jít do školky samo? Naopak, velmi to pomůže oběma dvojčatům, přesto, že ze začátku to může být náročné. Může se stát, že zdravé dvojče bude odmítat jít do školky bez sourozence, ale věřte, že stojí za to vytrvat, všechno mu vysvětlit, popřípadě se dohodnout s paní učitelkou. Maminka pak bude mít více času na nemocné dvojče, může se věnovat pouze jemu bez pocitu, že to druhé zanedbává. A po návratu zdravého dítěte si mohou dvojčata vyprávět, co každé z nich v ten den přežilo.
Další nenásilnou formou, která vede ke zvýšení samostatnosti dvojčat, jsou školky v přírodě
Každá maminka má pocit, že právě její dítě je ještě malé na to, aby odešlo někam samo, každá se bojí pustit dítě poprvé bez rodičovského dozoru. Pro dvojčata je to velká výhoda, protože nikdy nejsou sama. Paní učitelka ve školce sice může dvojčata vnímat jako celek, přesto si ale všímá rozdíly mezi nimi, často možná i jiné než maminka. Proto pobyt ve školce v přírodě může vést k větší samostatnosti, ale i k uvědomění si vlastní odlišnosti.
Další kapitolou v předškolním věku dvojčat je zápis do školy
Ještě před zápisem probíhají v některých školkách, které spolupracují s psychologickými poradnami, testy školní zralosti. Podle nich (je možné si o ně zažádat, i když děti do školky nechodí, nebo pokud školka tuto možnost nemá, v každé pedagogickopsychologické poradně) se určí, zda je dítě zralé jít do první třídy. Pokud jsou zde nějaké problémy (a vůbec to neznamená, že by dítě muselo být "hloupé", u dvojčat se většinou jedná o nedostatečnou sociální zralost), bývá doporučený odklad školní docházky. Někdy se může stát, že testem "projde" jen jedno dvojče (u dvojčat - páru, to většinou bývá dívka). Pak záleží na rozhodnutí rodičů, zda do první třídy nastoupí jen jedno dvojče, nebo zažádají o odklad pro obě dvojčata. Někomu se tato varianta (jen jedno z dvojčat ve škole) může zdát podivná, ale v praxi je toto řešení možné. Výhodou tohoto řešení je, že se dvojčata navzájem neporovnávají, což bývá častým jevem, zvláště pokud navštěvují stejnou třídu a rodiče mají více času věnovat se pouze jednomu školákovi. Nevýhodou je, že se dítě, které dostalo odklad, může cítit méněcenné. Tato varianta je vhodná zejména u zdravotních problémů jednoho z dvojčat, nebo při jejich výrazně odlišné mentální úrovni. Pokud se rodiče rozhodnou pro odklad školní docházky pro obě dvojčata, je vhodné zajistit pro "silnější" dvojče nějaký kroužek, nebo zájmovou činnost, aby se "nenudilo". Většinou ale (opět ze zkušeností) odklad dvojčatům nijak neublíží, naopak, první třídu pak zvládají hravě.
A to jsme už u zápisu
Doporučuje se jít s dvojčaty na zápis v různý den (většinou je zápis do prvních tříd rozložen do dvou dnů). Pokud to není možné, pokuste se využít tatínka či babičku a jít s dětmi odděleně. Proč? Jedno z dvojčat bývá většinou průbojnější a druhé zakřiknutější, jedno si více rozumí s vrstevníky, druhé s dospělými ... Ne každá paní učitelka má zkušenosti, jak jednat s dvojčaty, a někdy může nechtěně navodit nepříjemnosti. Pokud jde maminka na zápis s oběma dvojčaty, vždy je jedno výraznější v komunikaci s učitelkou a druhé se pak cítí odstrčené. A pro děti je zápis do školy něčím velkým, tak jim dopřejme, aby měly na co vzpomínat!