Reklama prezentuje mnohé filmy jako vhodné pro celou rodinu. Ale je to opravdu tak? Udělají rodiče dětem předškolního věku radost, pokud je vezmou do kina?Mnohé mámy a otcové mají strach, že jejich dítě nebude umět zpracovat záplavu obrázků. Jiní jsou přesvědčeni, že dobré filmy mohou rozšířit dětský horizont. Je však faktem, že na křeslech v kině není vzácností vidět už i tříleté děti. Není divu, média jsou v rodinném životě všudypřítomná - a kino patří k tomu.
V popředí stojí zejména zájem a osobnostní zralost dítěte - zde mohou rodiče nejlépe zhodnotit, zda zrakem vnímaný film odpovídá potřebám a zájmům dítěte. Doplňující pomocí při rozhodování je věková kategorie, pro kterou je film určen (najdeme ji na programech kin). Nakonec přispívá k rozhodování i obsah a způsob zpracování filmu.
Malé děti nevnímají film jako celek, ale "vypíchnou" si jednotlivé epizody, které je fascinují. Jejich začlenění do celkového filmového děje se ještě neuskutečňuje. Jelikož malí diváci ještě často nerozlišují mezi filmem a skutečností, mohou u nich vyvolat hrozivé, temné a agresivní filmové obsahy zatěžující pocity. Abyste zamezili takovým pocitům, je vhodné vyhýbat se filmům s prezentací násilí a ohrožujících situací. Film vhodný pro dítě je v ideálním případě vystavěný na epizodách, přičemž je důležité střídání napínavých a klidných scén. Filmoví hrdinové musí být schopni rychle zvládat problémy nebo si přitom nechávají pomáhat. Podobně jako v pohádce by mělo být jasné, které filmové figury patří k dobrým a které ke špatným. Absolutně důležitý je dobrý závěr filmu. K tomu patří to, že zobrazené konflikty se vyřeší, výhled do budoucna je slibný, filmový hrdina nebo hrdinka něco nového získá a děti si tak vezmou domů zajímavé podněty. Happy end přispívá k tomu, že napínavé momenty filmu mohou děti i dodatečně zpracovat pozitivně. Neboť zážitek z kina - protože je takový ojedinělý a atmosférou výjimečný - působí u dětí ještě velmi dlouho. Můžeme to pozorovat na samostatně malovaných obrázcích, které se zabývají filmovými motivy, nebo na scénách, o kterých se chtějí děti bavit vždy znovu a znovu. Tyto formy vyrovnávání se s viděným je třeba v každém případě přivítat, slouží totiž k tomu, aby si dítě to, co vidělo, umělo zařadit a přiměřeně věku zpracovat.
Aby mohli rodiče posoudit vhodnost filmu, nestačí jen pohled na jeho obsah, ale i formální podoba. Netrvá film déle než hodinu, není posloupnost jednotlivých scén příliš rychlá, není hudba příliš hlasitá a nervy drásající? Pak tento film nezařazujte do užšího výběru, protože přetěžuje dětskou emocionální oblast.
Autor: Martina DvořákováJakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez předchozího písemného souhlasu našeinfo.cz zakázáno.
Fotografie jsou pouze ilustrativní - zdroj fotografií sxc.hu