Spotřeba pohonných hmot zapsaná v technickém průkazu? Nedosažitelná realita!

Výrobci automobilů vyvíjejí na Brusel tvrdý tlak, aby se nová, reálnější metodika měření spotřeby WLTP odsunula z roku 2017 minimálně na rok 2020. Jinak nedokážou splnit emisní normy.

Dvě naprosto odlišné položky

O tom, že reálná a udávaná spotřeba automobilů výrobci jsou dvě naprosto odlišné položky, se popsaly tuny papíru. Enormní emisní tlak Bruselu na automobilky totiž způsobil, že splnění požadovaných exhalačních limitů CO2 na kilometr se prostě nedá bez balancování na hraně zákona. Požadované normy dotlačily automobilky využít každou legislativní mezeru k tomu, aby snížily papírovou spotřebu na minimum. A také zavádět úsporné technologie, které vyhovují spíše legislativě než samotným uživatelům. Přesvědčeni o nich nejsou dokonce ani samotní výrobci.

Tip: Jednou z variant, jak se odprostit od těchto starostí, je oblíbená přestavba na LPG. Jednoduchým zásahem do vašeho vozu tak vaše výdaje na provoz budou takřka poloviční.

Ohýbání reality má skončit

Do aut se tak dostaly maloobjemové přeplňované 3-válce či dokonce 2-válce, start-stop systémy a převodovky s extrémně dlouhými převody. Jako hub po dešti přibývá elektromobilů, hybridů či dokonce plug-in hybridů, o kterých smysluplnosti mnozí pochybují. To vše pro flotilové emise. Ale ani to nestačí, a tak se automobilky uchylují k "podvádění" i při samotných laboratorních měřeních. Typickým příkladem je přelepování spár, což snižuje aerodynamický odpor, nebo simulace jízdy na nereálném hladkém povrchu, který zase snižuje valivý odpor.

A výsledek? Zatímco v roce 2008 činila průměrná odchylka skutečné od reálné spotřeby 15%, podle téže metodiky NEDC je to dnes až neuvěřitelných 30%. To se nelíbí nejen zákazníkům či firmám, které nejsou schopny dosáhnout deklarovanou spotřebu ve svých flotilách, ale už ani samotnému Bruselu, který má na současném stavu svůj podíl. Proto Evropská komise pracuje na nové metodice měření průměrné spotřeby, která se má probíhat nejen v laboratořích, ale i na cestách. Jmenuje se World-Harmonized Light-Duty Vehycles Test Procedure (WLTP) a vstoupit by měla v platnost měla v roce 2017. To však bude znamenat škrt přes rozpočet pro výrobce automobilů. Už nyní mají problémy se splněním emisní normy 130 gramů CO2 na kilometr. A od roku 2021 má produkce CO2 podlézt pod hranici 95 gramů! Zreálnění udávané spotřeby by tak sice zavřelo nůžky mezi papírovou fikcí a skutečností, ale na druhé straně naplno odhalilo, jaká je skutečnost v produkci CO2 a skutečná provozní spotřeba. Za takových okolností by bylo dosažení cíle 95 g CO2 na kilometr prakticky nemožné. Automobilky si to dobře uvědomují a na Brusel vytvářejí silný tlak.

Automobilky se brání, chtějí odklad

Sdružení evropských výrobců automobilů ACEA (European Automobile Manufacturers 'Association) se nyní snaží přechod na metodiku WLTP posunout minimálně o tři roky. Podle jejího vyjádření si členové ACEA nedokážou představit zavedení nových testů před lednem 2020. A navíc ve spolupráci s německou vládou, tedy vládou největší evropské automobilové velmoci, prosazuje zmírnění povinného průměru emisí z plánovaných 95 gramů na kilometr alespoň na 105 gramů, což by prý mohlo reflektovat rozdíly mezi starou a novou metodikou. Otázkou je i to, co s hybridy a plug-in hybridy, které jsou díky zásobě elektrické energie v bateriích od reality zcela odtržené. Do spotřeby se totiž v tomto případě nepočítá spotřeba elektřiny v bezemisní režimu. Pokud se při měřeních WLTP zakáže jejich přednabití, výrobcům nebude stačit limit ani 120 g CO2 na kilometr. A plug-in hybridů přibývá jedna radost, protože se ukázaly jako mimořádně účinný recept na "ohýbání" reality. Boj automobilek s Bruselem tedy pokračuje. A co to znamená pro nás? Těšit se na to, že v technickém průkazu budeme mít zapsanou průměrnou spotřebu, která se alespoň trochu blíží realitě, je ještě předčasné.

Autor: Lenka Kostková
 

comments powered by Disqus


Podobné články