Dítě se svou partou má pocit příslušnosti, hrdosti. Dítě si buduje vlastní identitu, hledá odpověď na otázky kdo jsem a kým se mám stát, dochází k sexuální identifikaci a ztotožnění se s rolí ženy nebo muže. Postupně se odpoutává od rodiny, narůstá význam vrstevnických vztahů. Častý je ambivalentní postoj k rodičům, v rodině se mohou vyskytnout konfliktní vztahy.
Růst se ve srovnání s předškolním věkem výrazně zrychluje. Mezi 10. - 18. rokem narostou chlapci asi o 41 cm a přiberou přibližně 32 kg, dívky asi o 25 cm a přiberou přibližně 25 kg.
Dochází k prudkým a výrazným změnám. Růstový spurt se projeví nejprve na kosterním a svalovém systému (do dospělé velikosti narostou nejprve hlava, ruce a nohy), končetiny rostou rychleji než trup, dospívající působí jako "samá ruka, samá noha", jsou nemotorní, pohyby jsou nekoordinované. Později roste trup, začínají se rozšiřovat ramena, hrudník a boky. Mění se i lebka a kosti obličeje (čelo vyčnívá více dopředu, dolní čelist mohutní). Rozvíjejí se primární (souvisí přímo s reprodukčními orgány) a sekundární pohlavní znaky (vnější znaky, kterými se jednotlivé pohlaví odlišují - pubické ochlupení, růst prsů, mutace, rozšiřování ramen ...).
V období staršího školního věku se zdokonaluje úmyslná pozornost. Vnímání nabývá formu pozorování, je plánovitější, záměrnější a systematičtější. Dochází k rozvoji abstraktního myšlení. Kolem 13. - 14. roku lze pozorovat rozvoj úsudkového myšlení a schopnosti řešit nové problémy. Děti nejen poznávají, ale i hodnotí. Jejich hodnocení však nemusí být pro nedostatek zkušeností vždy objektivní. Objevuje se snaha samostatně řešit problémy. I zde lze někdy vidět jistou unáhlenost. Výrazně se rozvíjí logická paměť, úmyslná paměť převládá nad neúmyslnou. Zdokonalují se vyjadřovací schopnosti v hovorové řeči a rozšiřuje se rozsah slovníku. Schopnost koncentrace pozornosti může být v důsledku fyziologických změn organismu narušena, což se projevuje ve střídání zájmů v pubertě a nesoustředěnosti při učení. V pubertě do popředí výrazně vystupuje i obrazotvornost projevující se v tzv.denním snění. Obsahem mohou být plány do budoucna, různá dobrodružství ale i erotické touhy.
Dítě je v tomto období introvertní, zaměřené na vnitřní prožívání. To jej přiměje k sebepozorování a sebehodnocení. Vznikají nové potřeby a zájmy ovlivňující jeho chování, jednání, sociální vztahy i citový život. S pohlavním dospíváním souvisí nová tělesná potřeba. Jde o pohlavní pud, který se ze začátku projevuje nepravidelně ale intenzivně. Dítě se neustále pozoruje a všímá si změny, které se v něm odehrávají. Je proto přirozené, že se v tomto období projevuje zvědavost ohledně sexuálních otázek. Chtějí získat odpovědi na otázky o pohlavním životě, pohlavních orgánech, rádi sahají po názorném, obrázkovém materiálu. Silněji se sexuální zvědavost projevuje u chlapců než u dívek. Chlapce více zajímá fyziologická problematika, zatímco dívky se více zajímají o psychologickou stránku vztahu. Do popředí tak vystupuje potřeba včasného a přiměřeného poučení o sexuálních otázkách. Nedílnou součástí dospívání je i sexuální vývoj a ve výchově sexuální výchova. Proto již v tomto věku je třeba vést mládež k zodpovědnému přístupu ve vzájemných vztazích a tím připravovat půdu pro odpovědné plánování rodičovství. Děti v období staršího školního věku začínají projevovat zájem o své budoucí povolání. Tyto zájmy ještě nejsou dost pevné, což se projevuje ve střídání jejich rozhodnutí. Celkově dochází k upevňování, prohlubování, specializování zájmů ale i k jejich rozšiřování o nové zájmy (např. zájmy vztahující se na budoucnost, zájem o vlastní duševní život, zájem o osoby druhého pohlaví aj.)..
Výsledkem sebepoznávání a sebehodnocení je nárůst sebevědomí, které se u dospívajících projevuje touhou po sebeuplatnění a úsilím o nezávislost. Projevem tohoto úsilí o nezávislost je jevit se dospělým (chová a mluví s dospělým jako se sobě rovným, napodobuje dospělé - často i jejich nevhodnými projevy, např..kouření, pití alkoholických nápojů, předčasné sexuální zkušenosti) a samostatně se rozhodovat zejména v osobních záležitostech ( výběr kamarádů, společnosti, určování mimoškolního programu). Úsilí o nezávislost se v oblasti sociálních vztahů projevuje odpoutávání od rodiny. Vztah rodič - dítě se nepřerušuje, ustupují jen vztahy podřízenosti rodičům. Dítě důsledkem zvýšené kritičnosti pozoruje nejen kladné ale i záporné stránky a chyby dospělých. To v konečném důsledku vede k přehodnocování autority rodičů. K narušení vztahu k rodičům či až ke ztrátě autority dochází během nepříznivých životních okolností, které utvářejí vztahy mezi dospívajícími a dospělými, pokud dospělí vystupují vůči dospívajícím autoritativně, nerespektují jejich osobnost, pokládají je stále za děti atd.. I když o tom dospívající nemluví, dobré rodinné zázemí zůstává pro ně stále zdrojem jistoty a opory.
Dospívající navazují důvěrněji vztahy k vrstevníkům. Dospívajících v vrstevnických skupinách spojují společné zájmy, zážitky, starosti, problémy, dávají jim prostor na sebeuplatnění, jsou navzájem tolerantnější vůči svým nedostatkům a rozumí si v kritických postojích vůči dospělým. Mají své normy a tradice, které si dospívající osvojují a které ovlivňují i jeho chování. Mínění vrstevníků má totiž pro dospívajícího větší váhu než mínění rodičů či učitelů. Z potřeby mít někoho blízkého, který umí pomoci, vyslechnout, pochopit, komu se může dospívající svěřit, vyrůstají přátelství. Často se rozpadají, nejsou ještě velmi hluboké.
Důležité je klást důraz na správnou výživu. Objevit se mohou poruchy výživy a přijímání potravy jako jsou např.. obezita, mentální anorexie, bulimie. Do popředí v tomto vývojovém období vystupuje péče o kůži (akné). Dbát je potřeba na dostatek spánku a odpočinku, ale i aktivity. Mohou se objevit potíže vyplývající z nesprávného držení těla. U dívek jsou časté menstruační potíže, u chlapců úrazy a otravy. Vhodné jsou i návštěvy lékaře za účelem preventivních lékařských prohlídek a zapomínat nesmíme ani na prevenci úrazů a nehod (dopravních, sportovních).
Autor: Martina DvořákováJakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez předchozího písemného souhlasu našeinfo.cz zakázáno.
Fotografie jsou pouze ilustrativní - zdroj fotografií sxc.hu