Pece, jejich vady a možnost reklamace
Masový nárůst stavby pecí u nás od roku 1990 přináší neustále se opakující chyby výrobců i stavitelů pecí.
Přikládání a jiné manipulace
Povrchová teplota ovládacích prvků pecí by neměla přesáhnout 60 ° C. Jde zde o kliky a úchytky na dvířkách i klapkách regulujících tah. Ve většině případů výroba není schopna to zajistit a obchází normu legálním způsobem. Na otevření přikládacích dvířek některé firmy dodávají neanatomický a neforemný klíč, který je třeba vsunout do horkých dvířek a otevřít je. Manipulace je nepohodlná, často zdraví ohrožující, zejména pro starší lidi. Klíč (podle předpisu nástroj pro otevírání) není kam uložit, povaluje se kolem pece a obvykle se ztratí. Některé firmy k peci či vložce přibalí rukavici pro manipulaci s horkými prvky. Když se propálí, je to váš problém. Jelikož zboží jde na odbyt, nikdo se nepozastavuje nad jeho urbanisticky nedomyšlenou funkčností. Dobrý design by však měl zahrnovat i tyto drobné detaily. Dnes pouze sběratel koupí automobil, který nemá ukazatel paliva v nádrži. Pamatujeme si na trabant? Bylo třeba otevřít kufr, vyjmout dřevěnou tyčku se zářezy, vsunout ji do nádrže a po vyjmutí odečítat množství paliva, pak tyčku odložit a na papírek zapsat údaje. Výrobci nás nutí dělat podobné nesmysly jako v roce 1970.
Nedostatečné návody a instrukce
Když si pořídíme pec, obvykle dostaneme i návod na obsluhu a pokyny k instalaci. Tu by měla dělat odborná firma, ale ne vždy je to nezbytné. Návody jsou často nedostatečné, neúplné. Odvolávají se na normy a předpisy, ke kterým se někdy nedostane ani odborník, natož laik. V dobách internetu je neomluvitelné tvrzení, že rozsáhlý návod by zatížil dodavatele a zvýšil náklady. Postačila by podrobnější instruktáž na webové stránce výrobce či stavitele. Každý si najde dostatečné množství informací. Zároveň může kontrolovat i dodavatele stavby, zda vykonává kvalitní práci. Ani na dovážené materiály a komponenty nejsou vždy k dispozici přesné návody a technologické listy v úředním jazyce.
Různý výklad předpisů
Při nedostatku pracovníků ve stavebnictví a zároveň vysoké nezaměstnanosti v některých oblastech dostanou často živnostenské oprávnění i nedostatečně kvalifikované osoby. Někdy stačí, aby byl ve firmě jeden kvalifikovaný odborník, od kterého by se učili ostatní. Stává se, že firmy přibírají odborně nevzdělané pracovníky, jež při množství zakázek nedokážou kontrolovat a vznikají chyby. V zákoně se bohužel nestanovuje poměr kvalifikovaných a nekvalifikovaných pracovníků v jedné provozovně.
Právní chaos a nedobytnost reklamací
Při reklamacích se často není o co opírat. Nemáme širší normativ. Neustále se objevují nové výrobky či materiály, nedokážeme je jednoznačně posoudit. Problémem je i oprávněnost reklamací. Vzrůstá počet spekulantů, kteří pod pláštíkem reklamace nechtějí zaplatit. Soudní spory se vlečou a každá strana dodává nové argumenty. Mnohé výrobky dodávané ze zemí EU nevyhovují našim platným normám a předpisům, ale musíme je respektovat. Pravda je taková, že normy nestačí reagovat na nové druhy výrobků a materiálů.
Nefunkčnost výrobků
Některé dodávané kusy jsou často dysfunkční. Při přikládání či jiných úkonech je třeba zaujmout velmi nepřirozenou polohu. Rukou je třeba provést komplikovaný pohyb, například otočně táhlý a podobně. U sporáků může dojít k úrazu pro špatnou a nelogickou realizaci díla. Nejhůře jsou na tom krbové soupravy. Mají nestabilní stojany, neanatomická držadla, nevyvážené pohrabáče. Trh je doslova zaplaven nepoužitelným zbožím. Jak jsme uvedli, výrobci dodávající kamna, která nevždy jsou shopna řešit uložení drobných doplňků - kam dát dřevo na krátkodobou spotřebu, pohrabáč, zápalky, klíč na otevírání. Z pecí se stávají v době topné sezóny jen kouty zanesené haraburdím. Tato problematika je nejcitlivější v moderně zařízených bytech, ve kterých má každý kus nábytku své místo.