Jak najít práci po mateřské dovolené?

Hledání nové práce po ukončení mateřské dovolené je v dnešní době opravdu problém. Pryč jsou časy, kdy na ženu podnik čekal i několik let, aby ji následně na zkrácenou pracovní dobou umožnil péči o dítě a zároveň nepřerušil její pracovní kariéru.

mateřská dovolená, zaměstnání, konkurz, pracovní pohovor

Žena po mateřské (hlavně pokud ji absolvovala s více dětmi) kromě hledání práce a péče o rodinu

často bojuje i sama se sebou, s komplexem méněcennosti, sníženého sebevědomí. Po dlouhých letech domácí samoty a téměř výhradní komunikace s dětmi jí dělají problém i takové jednoduché úkony jako návštěva úřadu práce, napsání životopisu. A tak se nedivme, že při pohovoru s potencionálním zaměstnavatelem neuspěje. Pokud i vy patříte k těm, které zanedlouho končí mateřskou dovolenou, a čeká vás hledání nového pracovního místa, zkusíme vám poradit, co dělat, abyste patřila k těm úspěšným.

Začněte se rozhlížet po vhodném pracovním místě již pololetí před plánovaným ukončením mateřské dovolené

Ačkoliv hned nenastoupíte, vytvoříte si dobrý přehled o trhu pracovních příležitostí a dokážete přesně specifikovat, jaké místo hledáte. Kupujte si deníky se specializovanou přílohou trhu práce, pokud máte možnost, hledejte nabídky na internetu, případně poproste někoho, aby vám zajímavé nabídky vytisknul. Můžete se zeptat i na příslušném úřadu práce, kde vám mohou poskytnout informace o rekvalifikačních kurzech. Když budete hledat místo s dostatečným předstihem, zjistíte, co mohou zaměstnavatelé při vaší vytipované pozici požadovat. Máte stále několik měsíců na to, abyste doběhla zameškané - pokud máte pocit, že anglicky jste trochu pozapomněla, není problém oprášit učebnici angličtiny nebo se přihlásit na kurz. Požaduje se od vás přehled o finančních trzích? Nebo o politice? Během mateřské se vám sice problém světového hladu zúžil na hlad vašeho miláčka a problém cen komodit na světových burzách na ceny jednorázových plenek, ale není problém změnit to! Začněte opět sledovat denní tisk, zprávy a pomalu se dostanete na úroveň minimálně svých předchozích znalostí.

Zvažte občasném umístění vašeho děťátka v dětském kolektivu

- ve školce, jeslích, mateřském centru. Je ideální, pokud se vám podaří pořídit mu dvou-či tříhodinový pobyt jednou či dvakrát týdně v takovém zařízení. Váš drobeček si pomalu zvykne na nové prostředí, odloučenost od vás, na děti. Mnohé děti trpí v prvních měsících po nástupu do dětského kolektivu zvýšenou nemocností, dokud nezískají dostatečnou imunitu. Při troše štěstí si takto odbude začáteční nachlazení, resp. jiné virové infekce ještě v době, dokud budete doma, a nebudete muset během zkušebního období čerpat OČR. Navíc, během pobytu dítěte v dětském kolektivu získáte potřebný čas a klid na hledání nového místa, resp. sebevzdělávání.

Předpokládejme, že jste si už místo vyhlédla a chystáte se na přijímací pohovor

I když jsou důležité vaše znalosti a schopnosti, při přijímacím pohovoru není možné odhalit nejoptimálnějšího pracovníka pro danou pozici. Proto rozhodují většinou úplně jiné věci, v prvních kolech prý stačí na rozhodnutí o postupu necelých pět minut. Dokonce psychologové tvrdí, že ředitel či personální pracovník už po necelé první minutě pohovoru ví, zda se uchazeč dostane do užšího kola. Rozhoduje tedy první dojem. Problémem žen po mateřské není ani tak samotná čerstvě skončená mateřská dovolená nebo malé dítě, mnohem více je to snížené sebevědomí, neschopnost komunikace. Taková žena zdaleka křičí: "Tři roky jsem strávila doma, běhala kolem plenek. Nic jiného neumím, už ani pořádně telefonovat! " Myslíte si, že ji někdo přijme?

Chcete nové místo? Nic nenechte náhodě!

Proto, pokud vám na daném místě záleží, nenechte nic náhodě. Musíte být lepší, zapůsobit více než jiní uchazeči.
Potřebné dokumenty
1. Základem je dobrý životopis.
Dnes zaměstnavatelé požadují strukturovaný, resp. profesní životopis. K životopisu se může připojit žádost o zařazení do výběrového řízení (konkurzu atd..), Případně žádost o přijetí do zaměstnání. Součástí žádosti může být i motivační dopis .
2. Vzhled - pozitivní první dojem
Jednou z nejdůležitějších věcí při samotném přijímacím řízení je vzhled. Obecně se totiž předpokládá, že tomu, komu záleží na zevnějšku a jeho úpravě, bude záležet i na práci. Pokud i nenavštívíte kosmetičku, případně vizážistku, rozhodně nevynechejte návštěvu kadeřnice. Z kadeřnictví prý vyjde žena s dvojnásobně vyšším sebevědomím, než ta, která do něj vcházela. Oblečení závisí od pozice, o kterou se ucházíte. Čím více je vaše vysněná pozice blíže k finančním službám, tím musíte zvolit přísnější a jednodušší styl kostýmu, a naopak, čím má pracovní místo blíže k uměleckým kruhům, tím více se cení kreativnost, uvolněnost a extravagance. Platí, že ženy by si neměly obléci příliš vyzývavé oblečení, protože tím signalizují svou neprofesionalitu, nespolehlivost, ochotu flirtovat. Pokud si to můžete i jen trochu dovolit, kupte si nový kostým. Uznejte, že ani jeden z vašich vytahaných a vybledlých kostýmů po několikaletém pobytu v šatníku nezapůsobí. Bude to výhodná investice - v novém kostýmu budete půvabnější, sebevědomější a kostým se vám do práce určitě hodí. Pokud se rozhodnete pro sukni, vždy, i v tom největším teple, byste měli mít punčošky. Pokud si je dáte do otevřené boty, musíte si dát pozor aby nebylo vidět zpevněnou část. Nejvhodnější obuví jsou lodičky, kde má podpatek elegantní štíhlý tvar a jeho šířka je střední. Nevhodnými doplňky můžete zkazit celý dojem. Řiďte se pravidlem méně je více, přednost dávejte jemnějším a jednodušším šperkům, nemusíte se bát sáhnout ani po kvalitní bižuterii. Velkou službu může udělat i vhodně zvolený šátek. Kabelka by měla mít odpovídající velikost, žádné velké tašky a už vůbec ne igelitka v ruce! Pokud je to vhodné, můžete přijít i s pracovním kufříkem, aktovkou ... Pokud nosíte brýle, v žádném případě si je nedávejte do vlasů, ale vložte je do kabelky. Třešničkou na dortu je vůně, která vás zahaluje po celou dobu. Na pohovor se hodí lehčí vůně - ovocné, květinové, dřevnaté ... Vždy se hodí pokud v kabelce mimo jiné schováváte bonbony pro svěží dech, vlhčené kosmetické ubrousky, pěkné pero a zápisník, kam si můžete zapisovat poznámky ze setkání.

Pohovor

Při vstupu do místnosti buďte svěží a usměvavá! Snažte se vytvořit od prvních okamžiků srdečnou atmosféru. Přednost dostávají sympatičtí, otevření, dobře oblečení lidé, kteří se cítí dobře. Dalším důležitým momentem je podání ruky. Nepodávejte ruku jako první. Ruku podává ředitel, resp.ten, kdo vás přijímá, vy podání ruky přijímáte. Váš stisk musí být pevný, utvrzuje dotyčného o tom, že jste sebevědomá žena. Velmi nepříjemný je tzv.. "mdlý stisk", jakým podává ruce mnoho žen v mylné domněnce, že takto dávají najevo, jaké jsou křehké, jemné a citlivé stvoření. Dříve, než se posadíte, počkejte, dokud vás k tomu nevyzve. Ale pozor, pozice vsedě prozrazuje o vaší osobnosti mnoho informací. Držte hlavu a hruď vzpřímeně. Kromě toho, že budete působit sebevědoměji, tato pozice vám dovolí lépe dýchat a vy budete uvolněnější a klidnější. Konverzaci začíná váš partner. Vy udržujte oční kontakt, abyste ukázala vaši nenucenou pozornost. Odpovídejte stručně a výstižně, ale nikdy ne strohým "ano" nebo "ne". Snažte se působit optimisticky, nasaďte jemný, přirozený úsměv, trochu gestikulujte. Dávejte však pozor, abyste mimiku a gesta nepřeháněla, ty mají sloužit pouze ke zdůraznění klíčových slov. Partnerovi nikdy neskákejte do řeči, počkejte, dokud dostanete prostor. Na přijímací pohovor se připravte předem. Zjistěte si o firmě, v níž se ucházíte o místo, co největší množství informací - od známých, z tisku, na internetu. Naučte se zpaměti říci několik slov o sobě. Omezte to asi na dvě minuty, vycházejte přitom ze životopisu. Připravte se na otázky, které vám budou klást. Představte si, že jste šéfem této firmy vy a přijímáte pracovníka. Na co byste se zeptala? Napište si vše, co vás napadne na papír. Odpovídejte si. Zkontrolujte se v zrcadle, příp. požádejte vašeho manžela nebo kamarádku, aby vám kladli otázky a upozornili vás na chyby. Ředitelé, resp. personální pracovníci dávají často nečekané otázky. Někdy není důležitá ani tak samotná odpověď, ale rychlost a pohotová reakce. Mimořádně se oceňuje smysl pro humor, poukazuje to na sebevědomou osobu. Humor a sebevědomé vystupování jsou při přijímacím pohovoru silné zbraně, vzbuzují dojem, že má dotyčný důvod být sebevědomý. Při rozhodování mezi dvěma třemi kandidáty záleží na entuziasmusmu. Firmy hledají zanícené lidi.

Uvedeme pár velmi častých otázek, u nichž někteří kandidáti selhávají

  • Důvod odchodu z předchozího zaměstnání. - Ať je jakýkoliv, nedoporučuje se očerňovat vaši bývalou firmu ani bývalého zaměstnavatele. Pokud budete negativně hodnotit vašeho bývalého šéfa, potencionální šéf nabude dojmu, že za několik let budete podobně mluvit o něm.
  • Proč vás zajímá právě toto místo, příp. jak si představujete budoucí strategii podniku, marketingový plán atd.. (závisí na tom, o jakou pozici se ucházíte)? - Na tuto otázku se dobře připravte, zeptá se na ni téměř každý. Na odpověď potřebujete dobré informace o podniku.
  • Proč chcete u nás pracovat? - Uveďte o podniku něco pozitivního. Používejte slovo "chci", ne "přeji si" nebo "chtěla bych". Např."chci se zúčastnit na tomto projektu."
  • Proč bychom měli přijmout právě vás? Co nám můžete nabídnout, co jiní nemají? - Řekněte o vašich dosavadních zkušenostech v předchozích zaměstnáních, které dokazují, že umíte řešit takové problémy, s nimiž by se mohl setkat i váš potencionální zaměstnavatel. Zde je prostor i na to, abyste váš pobyt na mateřské dovolené využila s jistou dávkou humoru a nadsázky ve svůj prospěch. Byla jste tři roky na mateřské, odpočinula jste si od klasických pracovních problémů, máte hlavu plnou nápadů a obrovskou chuť něco dokázat!
  • Jaké jsou vaše cíle do budoucna? - Nikdy neříkejte: "Mým cílem je získat toto pracovní místo." Zaměřte se na vaše dlouhodobé cíle, spojte je s pozicí, o kterou se ucházíte.
  • Vaše kladné vlastnosti, vaše negativní vlastnosti - Uveďte alespoň tři pozitiva, při kterých máte pocit, že se k danému pracovnímu místu hodí. Neříkejte, že negativní vlastnosti nemáte, ale nedoporučujeme uvést vlastnosti jako lenost, nezodpovědnost. Pokud uvedete nějakou negativní vlastnost, vyvážete ji kladnou (např. "Jsem trošku nepořádná, ale jsem kreativní člověk, a ti se prý se vyznačují jistou nepořádností.")
  • Vaše dítě, děti - Je to diskriminační otázka, ale v současnosti se jí asi nevyhnete, hlavně, když jste po mateřské dovolené. Nejlepší argument je, pokud je pravdivý, že máte rodiče nebo tchyni v důchodu a o dítě se v případě nemoci postarají oni. I doporučujeme využít jejich pomoc v případě nemoci dítěte, alespoň v prvních měsících po nástupu do práce. Samozřejmě, pouze tehdy, pokud nemoc nebude vážná a máma pro dítě nebude nenahraditelná. Když už budete mít vytvořenou ve firmě pozici, vaše občasné vypadnutí na "OČR" nebude tak do očí bijící, jako v těch prvních měsících.
  • I vy mějte připravenou nějakou otázku o firmě (pracovní podmínky, záměry apod.), aby bylo vidět, že o firmě uvažujete jako o jedné z možných alternativ. Nebojte se v závěru zeptat i na výšku platu, hlavně pokud jste postoupila do užšího kola. Dáte najevo, že máte svou cenu, že to není vaše poslední šance.
  • Při loučení s pracovníkem se snažte vyvolat dobrý dojem, aby si vás zapamatoval. Poděkujte mu za setkání, pevně mu stiskněte ruku a dívejte se mu do očí. A opět - usmívejte se!

A co když jste absolvovala několik konkurzů bez úspěchu ...

Hlavně nevěšet hlavu. Neznamená to, že nemáte schopnosti a znalosti. Čím více konkurzů absolvujete, tím je větší šance, že uspějete. A nejen statisticky - úměrně zvyšujícímu se počtu. Budete mít cenné zkušenosti, budete umět, jak odpovědět na otázky, zareagovat v různých situacích. Nic vás nepřekvapí. Jediné, vůči čemuž se musíte bránit, je to, aby bylo na vás vidět, že máte za sebou 25 neúspěšných konkurzů. Pokud to dokážete, máte skutečně velkou šanci být tentokrát úspěšná! Nemějte v očích děs, že musíte sehnat práci za každou cenu. Ono to občas zafunguje i tak, že pokud ze sebe setřesete tíhu toho, že musíte, dostaví se úspěch.

 

comments powered by Disqus


Podobné články


Limitovaná série – summer/léto 2017

Vůně léta může vyvolat příjemné vzpomínky a dokonale osvěžit bytový i komerční prostor. Na to vsadil i přední...
více…

AROMA DIFUZÉR CARPEX MICRO ( S VŮNÍ )

Aroma difuzéry patří mezi nejmodernější produkty, které jsou na trhu s interiérovými osvěžovači vzduchu. Své...
více…

Vyměnitelná vůně OURFRESH – Cotton Blossom

Používání osvěžovače vzduchu se již stalo téměř samozřejmostí v našich domácnostech a komerčních prostorech....
více…

4 nejčastější chyby při výběru pracovní obuvi

Máte doma kvalitní pracovní boty? Že ne, případně je nepoužíváte? Chyba! Rozhodně se vyplatí mít minimálně...
více…

Jak správně sedět a pracovat, aby nás nebolela záda?

Téměř každá stereotypní práce si vybírá daň na nejvíce namáhaných a upřednostňovaných částech těla. A ne...
více…

Jak vnitřní hodiny ovlivňují naši výkonnost aneb Sovy a skřivani v akci

Každý máme své "vnitřní hodiny". Jen na nich nemáme všichni nastavený stejný čas. Tím se dá vysvětlit, proč nám...
více…

Proč vede pokora ke šťastnému životu?

Pokora je lidská vlastnost, která se řadí mezi cnosti. Ale jak se žije v dnešní době lidem s touto cností? Není to...
více…

Příliš vysoké nároky mohou vést k depresi, úzkosti i sebevraždě

Snažíte se být v práci dokonalí? Určitě je to jedna z vlastností, kterou zaměstnavatelé ocení. Ale pozor na zdraví!...
více…

Čas na osobní život pomáhá i v pracovní kariéře

Duševní zdraví je nedílnou součástí celkové zdravotní kondice. Osvědčenou cestou ke zdraví je i racionální...
více…

Sedm schopností, které by měl mít dobrý vedoucí aneb Já není my!

Na trhu práce je nedostatek kvalitních pracovníků. A to určuje, že již si firmy nevybírají zaměstnance, ale lidé se...
více…